Salling Group, Rema 1000 og flere truer med højere priser - og det er disse danskeres skyld

Foto: Shutterstock
Føtex, Netto, Rema 1000 og flere risikerer at være nødsaget til at hæve priserne - og der er en beklagelig årsag bag.

Mest læste i dag

Alle handlinger har konsekvenser - også selvom konsekvenserne bliver tørret af på andre.

Dramatisk stigning i antallet af butikstyverier giver anledning til bekymring hos store detailkæder i Danmark.

Salling Group og De Samvirkende Købmænd (DSK) står over for store økonomiske tab, som i sidste ende kan ramme almindelige forbrugere gennem højere priser, skriver TV 2.

Salling Group, der driver kendte butikskæder som Føtex, Bilka og Netto, oplever et tab på et trecifret millionbeløb årligt på grund af tyverier. Ligeledes rapporterer DSK, som repræsenterer kæder som Meny, Spar og Rema 1000, om potentielle tab på op til to milliarder kroner om året.

Henrik Vinther Olesen, kommunikationsdirektør i Salling Group, påpeger, at stigningen i butikstyverier ikke kun er en bekostelig affære for butikkerne, men også kan betyde stigende priser for forbrugerne.

- I sidste ende vil det ramme den pris, varerne har i forvejen. Vi lever af at sælge varer, og hvis de bliver stjålet, mister vi de penge. Det rammer forretningen og donationer, vi kan give til gode formål, fortæller han.

Butikstyverierne omfatter alt fra små varer som neglelak og chokolade, til dyrere produkter som rødvin og oksefilet.

Danmarks Statistik rapporterer om en 64 procent stigning i butikstyverier i sidste kvartal af 2023 sammenlignet med sidste kvartal af 2021. Dette har skabt bekymring hos butiksejere og forbrugere.

Adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen fra Roskilde Universitet spekulerer i, at inflation og stigende priser kan være en drivkraft bag den øgede tilbøjelighed til at stjæle.

"Folk, som ikke sædvanligvis stjæler, ser noget, de er fristede til at stjæle, fordi de tænker: "Det er fandeme for dårligt, at de har sat priserne så meget op. Så må jeg godt gøre noget til gengæld", uddyber han.

Salling Groups Olesen og DSKs administrerende direktør, Jannik Nytoft, understreger, at selvom butikkerne konstant udvikler på deres sikkerhedstiltag, er det vigtigt at bevare en god indkøbsoplevelse for kunderne uden at "plastre butikkerne til med unødvendig overvågning".

Anbefalet til dig