Op til påske spirer en intens priskrig blandt de danske supermarkeder, hvor de lover forbrugerne markante besparelser på helligdagene.
B.T.s omfattende pristjek afslører, at Bilka indtager førerpositionen med de skarpeste tilbud på essentielle påskevarer.
Undersøgelsen, som sammenlignede priser på 11 nøgleprodukter over 10 førende supermarkedskæder, viste Bilkas dominans på området. Varerne inkluderede alt lige fra påskebordets smør og æg, til festens snaps og øl.
Bilka løber med sejren, idet kæden tilbyder laveste pris i fire af de 11 kategorier – smør, røget laks, frosne rejer og snaps, afslører analysen.
Konkurrencen er dog tæt, med Føtex og Lidl på en delt andenplads, begge med tre topplaceringer i billigste varer. Netto følger efter på tredjepladsen, hvilket understreger Salling Groups stærke tilstedeværelse i priskrigen.
"Det er voldsomt, at Salling Group på den her måde er så dominerende i det her tjek. Vi så lidt samme billede i starten af priskrigen op til jul, hvorefter Rema 1000 så tog over de følgende uger," siger Niels Philip Kjeldsen, redaktionschef for B.T. Penge.
Med disse dynamikker i spil, stilles spørgsmålstegn ved, om Salling Group kan fastholde sin position frem mod påske.
"Det bliver interessant at se, om Salling Group står så skarpt på kampagnerne hele vejen frem til påske," tilføjer Kjeldsen.
Forbrugerne rådes til at holde øje med de løbende opdateringer og pristjek, B.T. vil gennemføre op til højtiden, for at sikre de bedste køb til påskefestlighederne. Med priskrigen i fuld gang er der ingen tvivl om, at der kan gøres nogle gode handler – det handler blot om at vide, hvor man skal lede.
Her er vinderne i pristjek:
- Rigbrød: Føtex
- Remoulade: 365 Discount
- Leverpostej: Føtex
- Smør/smørbar: Bilka
- Coca.Cola og Pepsi 33cl.: Lidl
- Fiskefilet: Lidl
- Røget eller gradvad laks: Bilka
- Rejer på frost: Bilka
- Snaps: Bilka
- Æg: Føtex
- Tuborg/Carlsberg 33cl.: Netto