Det er en velkendt frustration blandt danske forbrugere: Prisen på hverdagsvarer som aluminiumsfolie, fryseposer, og bagepapir synes kun at have én retning – opad.
I denne prisstigningstornado er der dog kommet et uventet lysglimt fra en kant af detailhandlen, hvor de færreste havde forventet at finde frelse.
En nylig undersøgelse foretaget af B.T. har afdækket, at Harald Nyborg, traditionelt betragtet som et mekka for gør-det-selv folk og håndværkere, nu også kan bryste sig af at være det billigste sted at købe essentielle husholdningsartikler.
Pristjekket, som omfattede syv nøglevarer for det danske køkken - aluminiumsfolie, bagepapir, husholdningsfilm, fryseposer, kaffefiltre, affaldssække 10 stk, og affaldsposer m. snøreluk 20 l - afslørede, at kunder kan spare næsten 50 kroner ved at lægge deres vej forbi Harald Nyborg for disse indkøb, frem for at tage dem sammen med de almindelige dagligvarer.
På toppen af pristjeklisten troner Harald Nyborg med en samlet pris på blot 91,90 kroner for hele kurven, hvilket lægger den markant foran konkurrencen – inklusive Meny, hvis kurv indkøbt i det eksklusive indkøbscenter Illum i København, repræsenterede testens højeste prisniveau.
Niels Philip Kjeldsen, redaktionschef på B.T. Penge, deler sin overraskelse over resultatet:
"Jeg tror, at det her resultat vil overraske ret mange forbrugere, som ikke nødvendigvis ser mod et byggemarked, når de skal købe den her slags varer. Men det er da en øjenåbner og siger noget om, at man altid gør klogt i at se sig for og undersøge markedet."
Med den stigende digitalisering og tilgængelighed af prissammenligningsværktøjer, er det blevet lettere end nogensinde at jage de bedste priser – en jagt der nu tilsyneladende også fører til byggemarkeder.
Det er en klar indikation af, at dagligvarekøb ikke længere er begrænset til supermarkederne. Forbrugerne er villige til at gå den ekstra mil for at spare på husholdningsbudgettet, selv hvis det betyder et ekstra stop ved byggemarkedet. Harald Nyborgs sejr i denne priskonkurrence vidner om en ændret forbrugeradfærd, hvor alle muligheder udforskes i jagten på den bedste pris.
I kampen for at strække kronerne længere i hverdagsbudgettet, viser det sig, at selv de mest uventede steder kan gemme på gyldne besparelser.