Kirsten Damgaard troede, hun havde fundet det perfekte sted at købe julegaven til sin datter.
Webshoppen “Den danske butik” virkede troværdig, men hvad der begyndte som en simpel ordre på et glattejern, udviklede sig hurtigt til en frustrerende og dyr oplevelse.
Butikken krævede betaling med det samme, men da pakken aldrig dukkede op, modtog Kirsten i stedet en besked om, at hun skulle betale ekstra for moms.
"Det vil jeg ikke have noget med at gøre overhovedet,," siger Kirsten Damgaard, der aldrig modtog sin pakke. Det skriver TV Kosmopol.
Et stigende problem
Kirstens oplevelse er langt fra enestående.
Ifølge Forbrugerrådet Tænk er udenlandske svindelbutikker i stigende grad blevet svære at gennemskue.
De bruger danske navne og korrekt sprog – ofte ved hjælp af kunstig intelligens – for at fremstå som lokale og troværdige.
Seniorjurist Martin Bruun-Houmølle forklarer:
"Blandt andet under rubrikken 'juridiske oplysninger' henviser de til en adresse i Paris. Men om det bare er en faktureringsadresse eller en proforma-adresse, og virksomheden rent faktisk ligger i Kina, det ved vi ikke."
Kunstig intelligens har også gjort det let for svindlere at oprette og lukke webshops hurtigt, før de bliver afsløret.
Sådan undgår du at blive snydt
Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at man følger nogle enkle råd, inden man handler online:
Tjek webshoppen på Tjekpånettet.dk: Her kan du få en vurdering af butikkens troværdighed.
Gennemgå kontaktoplysningerne: Webshoppen skal oplyse virksomhedens navn, adresse og CVR-nummer.
Slå CVR-nummeret op: Et ægte nummer kan verificeres på cvr.dk.
Søg efter e-mærket: Hvis siden påstår at være certificeret, kan det kontrolleres på e-mærkets hjemmeside.
Med næsten 189.000 danskere udsat for digital kriminalitet i 2023 understreger Kirstens oplevelse vigtigheden af at være ekstra opmærksom online.