Pengene kan gå tabt
Tusindvis af danskere kan have penge stående uden at vide det.
Nu lyder en ny opfordring fra myndighederne, som jagter ejerne af millioner, der lige nu ligger og samler støv på spærrede konti.
Skattestyrelsen har offentliggjort en ny efterlysning i samarbejde med landets banker.
I alt drejer det sig om omkring 6000 konti og depoter med en samlet værdi på cirka 55 millioner kroner.
Det skriver B.T.
Pengene kan gå tabt
Pengene stammer fra konti og aktiedepoter, hvor bankerne ikke længere kan identificere ejeren.
Det betyder, at midlerne er blevet spærret.
Nu håber myndighederne, at ejerne selv træder frem ved at tjekke de offentliggjorte lister.
“Pengeinstitutterne og deres kunder har et fælles ansvar for, at konti og depoter er registreret med de korrekte oplysninger.”
Hvis ingen melder sig, kan konsekvensen blive alvorlig. I sidste ende kan pengene nemlig blive overført til staten.
Flytning og fejl bag mange sager
Ifølge Skattestyrelsen skyldes mange af sagerne, at kunder er flyttet til udlandet uden at opdatere deres oplysninger.
Men myndighederne udelukker ikke, at der i enkelte tilfælde kan ligge andre forklaringer bag.
“Men det er nogle store beløb at glemme, så vi kan heller ikke udelukke, at der kan ligge andre motiver bag.”
Tidligere år viser, at en stor del af pengene aldrig finder tilbage til deres ejere.
I en lignende sag fra 2024 lykkedes det kun at finde en del af ejerne, mens millioner endte hos staten.
Den aktuelle efterlysning har en fastsat frist, og herefter vil pengene, som ingen gør krav på, blive inddraget.