Messerschmidt fik kontant svar fra Mette Frederiksen
Stemningen var alt andet end høflig, da statsminister Mette Frederiksen og Dansk Folkepartis formand Morten Messerschmidt tørnede sammen i Folketingssalen.
Udlændingepolitikken blev omdrejningspunktet for et af dagens mest opsigtsvækkende opgør, hvor beskyldningerne fløj gennem salen fra begge sider.
Morten Messerschmidt anklagede statsministeren for at svigte tidligere løfter og for ikke at føre en tilstrækkelig stram udlændingepolitik. Det fortæller DR.
Ifølge DF-formanden er der stor afstand mellem regeringens løfter og den politik, der faktisk bliver ført.
Men kritikken blev hurtigt mødt af et hårdt modsvar.
Statsministeren slår igen
Mette Frederiksen afviste beskyldningerne og rettede i stedet skytset direkte mod Messerschmidt.
“Den eneste, der lyver her, er Morten Messerschmidt.”
Statsministeren fortsatte kritikken og mente, at Dansk Folkepartis formand taler meget, men opnår for lidt.
Samtidig trak hun også partiets nye folketingsmedlem Allan Feldt ind i debatten med en stikpille om den sag, der de seneste dage har skabt stor opmærksomhed omkring et opslag på sociale medier.
Strid om udlændingepolitikken
Under debatten fastholdt Mette Frederiksen, at Danmark i dag fører en strammere udlændingepolitik end tidligere borgerlige regeringer med Dansk Folkeparti som støtteparti.
Ifølge statsministeren har der aldrig været ført en strammere linje på området.
Konflikten kommer samtidig med, at reglerne for dansk statsborgerskab igen er blevet et varmt politisk emne.
Flere partier ønsker ændringer, mens regeringen endnu ikke har fremlagt en endelig løsning.