Troels melder nu ud om både regering, Mette Frederiksen og sin rolle som kongelig undersøger
Efter ugers intense forhandlinger erkender Troels Lund Poulsen nu, at forsøget på at danne en ny regering er brudt sammen.
Venstre-formanden går derfor til kongen og meddeler, at opgaven som kongelig undersøger ikke har ført til et resultat.
Dermed er endnu et regeringsforsøg kollapset, mens Danmark fortsat står uden ny regering efter otte ugers politisk tovtrækkeri.
Troels retter kritik mod Løkke
Selvom regeringsprojektet er faldet til jorden, holder Troels Lund Poulsen fast i, at arbejdet ikke har været forgæves. Han fremhæver den politiske ramme, som blev forhandlet på plads mellem Venstre, Liberal Alliance og Konservative.
Samtidig sender han en klar stikpille mod Lars Løkke Rasmussen og Moderaterne.
Ifølge Troels Lund valgte Løkke i sidste ende personer frem for politik og vendte dermed ryggen til flere af de mærkesager, Moderaterne gik til valg på.
Troels Lund understreger samtidig, at han hele vejen igennem har fokuseret på politiske løsninger frem for personspørgsmål og fortsat er tilfreds med sin egen indsats som forhandlingsleder.
Vil ikke gøre Mette Frederiksen til statsminister
Venstre-formanden gør det også klart, at han ikke har tænkt sig at indgå i en regering med Socialdemokratiet og dermed være med til at gøre Mette Frederiksen til statsminister igen.
Dermed tegner der sig nu et endnu mere uklart billede af, hvad næste skridt bliver i det politiske spil på Christiansborg.
Troels Lund åbner dog for, at flere af de politiske idéer fra VLAK-forhandlingerne fortsat skal arbejdes videre med, selvom regeringsprojektet er dødt.
Den nye kongerunde starter 20.30 i aften.