Kollektiv trafik i Danmark står over for udfordringer i form af annoncerede prisstigninger på op til 13 procent for næste år.
Som reaktion på denne trussel foreslår Enhedslisten en dristig plan for at redde den kollektive trafik fra sammenbruddet og samtidig fremme bæredygtighed.
Partiet præsenterer et nyt koncept kendt som "danmarksbilletten," en månedlig billet, der giver adgang til kollektiv trafik i hele landet til den rimelige pris af 399 kroner. Dette forslag er inspireret af en lignende ordning i Tyskland og er skønnet at koste 1,3 milliarder kroner ifølge partiet, baseret på trafikstyrelsens model med højere priser.
Det skriver Se og Hør.
For at sikre, at kollektiv trafik forbliver tilgængelig for alle danskere, ønsker Enhedslisten også, at staten træder til og dækker trafikselskabernes forventede underskud på 745 millioner kroner i 2024. Dette vil garantere bevarelsen af busruter, der står over for lukning og give borgere uden for de store byer tryghed i, at kollektiv trafik forbliver en mulighed.
Den samlede omkostning for disse forslag overstiger to milliarder kroner, og Enhedslisten planlægger at finansiere dette ved at pålægge skat på el-mellemhandlere, der køber elektricitet billigt i ét område og sælger den dyrere i et andet.
Forslaget fra Enhedslisten er drevet af bekymringer for klimaet og frygten for, at den kollektive trafik kan lide et alvorligt tilbageslag. Trafikstyrelsen bestemmer hvert år, hvor meget priserne på offentlig transport må stige, baseret på udviklingen i trafikselskabernes omkostninger. I det seneste år har høj inflation og stigende energipriser skabt ekstra udfordringer for sektoren.
– Det er det stik modsatte af, hvad vi har brug for, hvis vi skal løse den klimaudfordring, vi står over for. Der har vi brug for, at flere vælger toget, at flere vælger busserne. Og det er derfor, vi foreslår, at vi på den her finanslov skal gå ind et og lave en busgaranti, siger partiets politiske ordfører, Pelle Dragsted.
Enhedslistens forslag har potentiale til at forme fremtiden for kollektiv trafik i Danmark, bringe borgere sammen og bidrage til en grønnere fremtid. Det vil blive diskuteret som en del af næste års finanslov, og dets skæbne vil afgøre, om Danmarks offentlige transport kan bevares og forbedres.
– Problemet er, at vi har set den udvikling i mange år, og det allerede koster op mod 500 kroner, hvis man skal på krydse Storebælt. I dag er vi en situation, hvor det er billigere at tage flyet til Aalborg, endda også til Aarhus i nogle tilfælde end at tage toget, afslutter Pelle Dragsted.