Når Dankortet skal svinges, og hotel, fly og lejebilen skal sikres, er Booking.com en af de mest populære onlineplatforme, der findes. I 2023 håndterede de over en milliard bookinger, dobbelt op af det antal, de klarede i 2016.
Sikkerhedseksperten Leif Jensen har 12 tips til, hvordan du kan undgå fælderne, når ferieboligen skal bookes.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Via Ritzau.
12 tips til at undgå Booking.com-scams (og andre rejse scams)
Hvis du bliver kontaktet af nogen, der (hævder, at de) repræsenterer Booking.com eller det hotel, du har booket, så tjek for et typisk phishing scam: Du skal gøre noget hurtigt for ikke at miste din booking
Tjek altid, at den mail, du får, kommer fra det officielle domæne og ikke staves på en anden måde. Booking.com har en række mailadresser, du kan stole på, listet på deres hjemmeside
Hvis du modtager en uventet og underlig henvendelse, så gå direkte til Booking.com og log ind på din konto der og tjek eventuelle påstande i henvendelsen
Booking.com beder aldrig om informationer som de fulde informationer på dit kreditkort, personnummer, pasinformationer eller lignende
Klik aldrig på links i uventede beskeder eller beskeder, du ikke selv har bedt om
Betal kun gennem Booking.coms egen portal, du må aldrig overføre penge direkte til det sted, du lejer en bolig
Tjek vurderinger af det sted, du vil bo, på Booking.com, og tjek, om de vurderinger er ægte og detaljerede. Dobbeltjek dem gerne op mod andre hjemmesider og vurderingsplatforme
Vær sikker på, at dine enheder har opdateret sikkerhedssoftware installeret, så du maksimerer beskyttelsen mod malware og phishing
Hold dit operativsystem og programmer opdateret på dine enheder, så du mindsker antallet af sårbarheder
Beskyt dine online konti med stærke og unikke kodeord, og brug gerne kodeordssætninger og tofaktor-godkendelse
Hvis du oplever mærkelig aktivitet, så rapporter det til onlineplatformen
Hvis du har mistanke om, at dine betalingsinformationer er blevet kompromitteret, så skal du med det samme informere din bank og lukke dit kreditkort.
”Jeg er selv storforbruger af Booking.com og har været det i mange år. Jeg vil absolut ikke skræmme folk, blot gøre opmærksom på de problemer, du kan ryge ud i, hvis du ikke tænker dig om,” siger Leif Jensen afslutningsvist.