Hver dag ruller tusindevis af spændte rejsendes kufferter på båndende i lufthavne verden over.
Kufferterne ruller, som de fleste nok er klar over, ikke ud i flyene uden et grundigt sikkerhedstjek.
Mange er dog ikke klar over omfanget af den kontrol, deres bagage skal igennem.
Bag lufthavnens facader foregår et omfattende arbejde med at tjekke kufferterne, og en af dem der gør det, er operativ serviceagent hos Norwegian, Elias Stangeland.
Han har om nogen set lidt af hvert, og han kan over for Dagbladet afsløre, at en stor del af den indcheckede bagage aldrig når frem til destinationen på grund af ulovligt indhold.
Al bagage gennemgår røntgenfotografering flere gange for at afsløre potentielle farer.
Det første skridt på bagagens rejse ud til flyet er en "level 1" scanning. Hvis alt er i orden her, går den videre til opbevaring og derefter til flyet.
En stor mængde kufferter går igennem på "level 1", men de der ikke gør, står nu over for en omfattende gennemsøgning.
Hvis der på første scanning opdages uregelmæssigheder, gennemgår bagagen yderligere scanningsniveau 2, 3 og 4. Og hvis ulovligt indhold opdages, kan bagagen åbnes og indholdet konfiskeres på niveau 5, hvor de kan åbne bagagen.
Samme genstande udgør en stor del
Batterier og genopladelige enheder udgør en stor del af de beslaglagte genstande. Hvert år konfiskeres omkring 20.000 genopladelige batterier, powerbanks og nødopladere.
I mange tilfælde kontaktes passageren, og her kan du selv fjerne computeren eller andre genstande. Nødopladere konfiskeres dog uden at blive returneret.
For at undgå problemer opfordres passagerer til at møde rettidigt op til check-in og boarding.
"Vær rettidig til check-in og boarding. Kommer du efter deadline, kan du gå glip af rejsen - og det er der ingen af os, der ønsker," siger Elias Stangeland, som alt for ofte oplever passagerer, der kommer for sent.
Norwegian åbner for check-in to timer før afgang og lukker 30 minutter før.
Hos SAS lukker check-in og bagageindlevering 40 minutter før afgang, og de anbefaler at aflevere bagagen mindst 60 minutter før afgang. Forsinkelser kan resultere i, at passagererne går glip af deres fly, hvilket hverken er i flyselskabet eller passagerernes interesse.
Tjekkede to meloner ind
Udover tidsfrister er der også problemer med uregerlig bagage.
Elias har før stødt på en passager, der forsøgte at tjekke to store vandmeloner ind, og en anden med en fem meter lang flagstang.
Håndbagage har også separate grænser for både størrelse og vægt. "Vi har haft passagerer, der har så meget håndbagage, at de ikke har hænder nok til at bære den gennem hverken sikkerhedskontrollen eller ud til flyet," fortæller Elias Stangeland.