Efter enhver vinter kommer imidlertid en vår, og med en vaccinationsprocent i stigning over hele kloden, er verden forhåbentlig ved at indstille sig på – ikke tiden efter COVID-19, for vi kommer jo nok til at leve med den – men en ny normaltilstand.
Ingen kan selvfølgelig vide med sikkerhed, hvordan den nye normaltilstand kommer til at se ud, men vi tillader os alligevel at komme med et par bud på flyrejsernes umiddelbare fremtid.
Ikke alle lande er lukket for turister
Kun de færreste lande om nogen er gået helt fri af pandemien, og dem, der er sluppet forholdsvis billigt, har haft de strengeste indrejserestriktioner.
Et land som Mexico er imidlertid gået den anden vej og har tilladt turister at rejse ind og ud siden allerede tidligt i pandemien. Turistbranchen har en enorm betydning for den mexicanske økonomi, og regeringens strategi mod COVID-19 har derfor været lokale nedlukninger, så mindre ramte regioner fortsat har været i stand til at tjene penge på tilrejsende turister.
I skrivende stund har Mexico hverken regler om karantæne, vaccine eller test, hvis du rejser til landet, og det står dig frit for at benytte dig af alt fra indenrigsfly til busruter, når du bevæger dig rundt. Du skal udfylde et sundhedsskema, inden du bliver lukket ind, men det er også det hele.
At Mexico så har andre aktuelle problemer, der kan afskrække en fredelig rejsende fra Danmark er en helt anden historie.
Det frie valg er ophævet
Engang var vi med vores rødbedefarvede, danske pas mere eller mindre sikret adgang til alverdens lande, men sådan er det langt fra længere. Mange steder i Asien og Oceanien er stadig lukket ned, og hvis de overhovedet tillader indrejse er det kun for udvalgte personer (dvs. ikke turister).
Heldigvis er der dog også her en opblødning på vej. Thailand har eksempelvis annonceret, at de nu tillader fuldt vaccinerede turister at komme ind i landet, og Australien håber at kunne gøre det samme inden for en overskuelig periode.
Fokus skifter
Inden for fly- og rejsebranchen er forretningsrejser og fritidsrejser to helt forskellige markeder. Der er penge i dem begge to (når der ikke er COVID-19), men forretningsrejsende giver som regel et langt større overskud, fordi de alt andet lige bruger flere penge på business class i flyene og bedre hoteller.
Pandemien har imidlertid vist forretningsverdenen, at der er mange penge at spare ved at holde virtuelle møder frem for at mødes fysisk, og det koster fly- og rejsebranchen dyrt på bundlinjen. Selvom flere lande har åbnet op for forretningsrejsende, er omsætningen på markedet på ingen måde i nærheden af, hvad den var før COVID-19.
Både flyselskaber og rejsebureauer har derfor vendt deres opmærksomhed mod fritidsrejserne, og der satses benhårdt på at sende turister af sted mod de destinationer, der trods alt er åbne.
Det er godt nyt for rejsehungrende danskere, men det kan også betyde markante ændringer i konkurrencesituationen på markeder, der ellers ikke har så meget med hverken rejser eller COVID-19 at gøre.
USA tillader eksempelvis fuldt vaccinerede europæiske turister at rejse ind i landet, og en stor del af dem har allerede fundet vej til Las Vegas og kastet sig over spillemaskiner og andre fristelser på byens glitrende casinoer, efter online spillemaskiner har været eneste mulighed under pandemien.
Modsat har turister stadig forbud mod at rejse til den asiatiske spillehovedstad Macau, og da der ikke umiddelbart er nogen udsigt til, at det skulle ændre sig, ligger mange kvarterer i den engang så hektiske spilleby nu mere eller mindre øde hen.
Vender de forretningsrejsende tilbage?
Selvom turistrejser til mange steder i Asien har lange udsigter, regner World Travel and Tourism Council (WTTC) med, at lande som Thailand, Japan og Kina vil være blandt de første, der igen får glæde af egentlige forretningsrejsende.
Der er langt til tidligere tiders omsætning, men det enorme antal internationale virksomheder med hovedsæder i storbyer som Shanghai, Bangkok and Tokyo kan på ingen måde klare sig udelukkende med Zoom-møder. Der kan gå et stykke tid, men visse ting kræver bare, at beslutningstagerne ser, hvad de har med at gøre, med deres egne øjne.
Bæredygtighed
COVID-19 har overskygget næsten alt, men klimaet har alligevel formået at erobre en del af dagsordenen.
Da verden lukkede ned tilbage i marts 2020, faldt verdens udledning af CO2 dramatisk, men den er allerede begyndt at stige igen.
Flere og flere får derfor øjnene op for, at der må gøres noget, og inden for rejsebranchen handler det bl.a. om grøn luftfart. Passagererne efterspørger bæredygtige fly, der bruger mindre og grønnere brændstof, færre mellemlandinger og muligheden for at flyve til bestemte byer eller samlingssteder og fortsætte rejsen med tog eller bus.
Fremtidens vindere er de fly- og rejseselskaber, der investerer i bæredygtighed, så deres passagerer kan rejse med bedre samvittighed.
Masker er kommet for at blive
Selvom passagerflyenes airconditionsystemer filtrerer partikler og dermed luftbårne sygdomme fra, så de ikke cirkuleres rundt i kabinen, sidder vi stadig tæt sammen og ofte i lang tid, når vi rejser med fly.
Maskerne sørger for, at vi ikke smitter medpassagerer i vores umiddelbare nærhed, og sådan bliver det nok ved med at være. Flybranchen er notorisk kendt for sit høje fokus på sikkerhed, og når et sikkerhedstiltag først er indført, kan det tage særdeles lang tid at få det udfaset igen.
Aflysninger
Nedlukningen i forbindelse med pandemien har ført til utallige aflyste fly, og selvom der nu igen er fly til en lang række destinationer, er aflysninger og ændrede afgangstider nok kommet for at blive.
Der indføres jævnligt nye restriktioner rundt omkring i verden, og passagertallene er styrtdykket, så mange fly ikke bookes op i en grad, så det kan betale sig at sende dem af sted. Resultatet er aflysninger, ombookninger, og at du som rejsende er nødt til at forholde dig til ændringer i sidste øjeblik, der kan betyde, at du ikke når frem til din destination i tide.
Svingende priser
Mange er stadig påpasselige, når det gælder flyrejser, og flyselskaberne har derfor sat priserne ned i håb om at lokke flere til.
Efterhånden som verden åbner op, og passagererne tør sætte sig ind i flyene igen, kommer det dog utvivlsomt til at ændre sig. Flyselskaberne har tabt enorme summer under pandemien, og det skal vindes ind igen med højere priser.
Det er selvfølgelig en balancegang, for konkurrencen er stadig hård i branchen, og hvis et selskab sætter priserne for højt op, har passagererne stort set altid andre steder at gå hen.
I sidste ende betyder det priser, der svinger op og ned, og at du som potentiel flyrejsende som altid skal se dig rigtig godt for, inden du bestiller din billet.
Ensartede indrejseregler?
I dag har alle lande deres egne regler for indrejse. Det kan være alt fra ingenting til krav om fuld vaccination, negativ PCR-test eller begge dele.
Rejser du på egen hånd, kan det være temmelig forvirrende, især hvis du skal igennem flere lande med forskellige restriktioner.
Den internationale forening for flyselskaber (IATA) har agiteret for en global ensretning af reglerne, men det er ikke realistisk, at det kommer til at ske. Selvom indrejsereglerne ift. COVID-19 nok vil blive strømlinet en smule med tiden, har lokale forhold altid betydet, at der var forskel på rejsereglerne fra land til land.
Eksempelvis har der længe været krav om, at du er vaccineret mod gul feber, inden du kan rejse ind i mange lande i Afrika.
Eftertanke
Over hele verden står rejsehungrende globetrottere på spring for at stige ombord på et fly igen, og selvom det kan være en besværlig omgang, er det bestemt ikke umuligt.
I dag handler det bare endnu mere om forberedelse, end det gjorde tidligere. Du er nødt til at vide, hvilke restriktioner du rejser henimod, og du skal være klar til at håndtere både ændringer i flytider og aflysninger med kort varsel.
I sidste ende er det dog en lille pris at betale for at komme ud at rejse igen!