Du kender måske selv til angsten om, at håndbagagen ikke bare glider ned i måleburet ved gaten.
Mens mange er af den overbevisning, at det handler om regler og orden, viser det sig nu, at det ikke er hele sandheden.
De metalliske målebure, som lavprisflyselskaber flittigt har indført i lufthavne, er ikke kun til for at sikre plads i kabinen.
Ifølge The Guardian har flyselskabet EasyJet implementeret et bonussystem, hvor medarbejdere bliver belønnet for hver taske, de afviser.
Sådan skriver mediet Sapo.
En intern mail afslører, at ansatte modtager 1,20 pund (lidt over 10 kroner, red.) for hver taske, der ikke overholder reglerne og derfor må sendes i lastrummet.
Ordningen er dokumenteret i lufthavne som Birmingham, Glasgow og Gatwick, og den har været gældende siden november 2023.
Dertil beskriver en tidligere leder, at jobbet er præget af konfrontationer. Det gælder især når rejsende - eksempelvis grupper på vej til polterabend - bliver mødt af uventede gebyrer, som kan overstige billetprisen.
En forretningsmodel til debat
EasyJet tillader passagerer at medbringe én lille taske gratis, men selv en enkelt centimeter for meget kan føre til betaling.
Det skal ske ved gaten og til en væsentligt højere pris end ved forhåndsbooking. Metoden har rejst kritik af lavprisselskabernes forretningsmodel.
Den tilsyneladende hårde håndhævelse, kombineret med økonomiske belønninger til personale, rejser spørgsmål om, hvorvidt passageroplevelsen nedprioriteres til fordel for maksimal profit på hver enkelt detalje af rejsen.