Momondo og Trivago får skarp konkurrence: Ny rejseplatform vinder frem

Af: Mie M.B

|

10/03/2025

Rejser
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den nye danske platform har allerede flere millioner besøgende

Lige nu læser andre også

En gruppe unge ingeniører fra Syddansk Universitet har skabt en rejseplatform, der allerede har tiltrukket millioner af brugere og investorer. Tryp.com benytter kunstig intelligens til at sammensætte billige og alternative rejsepakker – og udfordrer dermed giganter som Momondo og Trivago. Det fortæller TV2 Fyn.

Fra studieprojekt til millioninvestering
Tryp.com begyndte som et studieprojekt i 2020, men udviklede sig hurtigt til en fuldtidsbeskæftigelse for de seks grundlæggere. I 2022 blev platformen lanceret, og siden har den oplevet markant vækst.

Virksomheden har netop rejst 23 millioner kroner fra blandt andre Iberis Capital, engelske EdenBase samt mediekoncernerne ITV og RTL. Pengene skal bruges til global markedsføring og videreudvikling af teknologien.

"Vi har en platform, der kan revolutionere rejsebranchen ved at sammensætte unikke og billige rejser, som andre ikke kan," siger medstifter André Rangel de Sousa.

AI-planlægning og alternative rejser
Tryp.com adskiller sig ved at benytte kunstig intelligens til at finde de bedste rejsekombinationer på tværs af fly, tog og bus. Platformen henvender sig især til unge og fleksible rejsende, der er åbne for alternative destinationer.

"Vores teknologi gør det muligt at finde billigere ruter og kombinere transportmidler på en måde, der både er økonomisk og bæredygtig," siger kommunikationschef Charlotte Rønholt.

Samtidig arbejder virksomheden med turistorganisationer for at sprede turismen til mindre kendte destinationer, hvilket kan aflaste overbelastede storbyer.

Drømmen om at blive en milliardvirksomhed
Tryp.com har allerede haft tre millioner unikke brugere og er vokset til 20 ansatte fordelt på flere kontinenter. Målet er at blive en Unicorn – en virksomhed med en markedsværdi på over én milliard dollar.

Med en nuværende værdiansættelse på 110 millioner kroner er der stadig et stykke vej, men de danske iværksættere tror på, at deres AI-teknologi kan ændre rejsebranchen fundamentalt.

Anbefalet til dig