Passagerer i chok: Landede 130 km fra destinationen

Af: Asger Risom

|

06/01/2025

Rejser
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Forvirring over flyveplanens destination endte i frustration og tårer

Lige nu læser andre også

En gruppe britiske turister rejste for nylig fra London med forventningen om at opleve Frankfurts berømte julemarkeder.

Men i stedet for at lande i hjertet af byen, endte de på en afsides lufthavn 130 kilometer væk, hvilket efterlod flere passagerer i chok og frustration.

Ifølge den belgiske avis HLN havde passagererne købt billetter til, hvad de troede var Frankfurts centrale lufthavn.

Men flyet landede i stedet i Frankfurt-Hahn, en tidligere militær flybase langt væk fra den ønskede destination.

Passagerer føler sig snydt

Bridget Brown, en af passagererne, fortæller, hvordan humøret på flyet hurtigt ændrede sig, da det gik op for dem, at de ikke landede tæt på Frankfurt.

"Vi så på skærmene, at vores fly gik til Hahn. Det var ikke Frankfurt. Det var da, vi indså, at vores rejse ville blive en rigtig mardrøm. Pigen ved siden af mig begyndte faktisk at græde," fortæller hun.

Hun og flere andre passagerer føler sig vildledt af Ryanair, som de mener har skjult den vigtige information om afstanden fra Hahn til Frankfurt.

"Vi blev strandet i en håbløs lille by, næsten to timers kørsel fra vores rigtige destination," siger Bridget Brown og tilføjer, at mange passagerer lavede samme fejl.

Ryanair afviser kritik

Ifølge Ryanair er der dog ingen grund til kritik.

Flyselskabet påpeger, at navnet "Frankfurt-Hahn" står tydeligt på deres hjemmeside, og at det er passagerernes ansvar at læse oplysningerne grundigt.

"Vi har ikke luret nogen. Den kvinde bookede et fly fra London til Frankfurt-Hahn, og det var præcis, hvad hun fik. Navnene på alle flyvepladser er tydeligt angivet på vores hjemmeside," siger en talsmand for Ryanair.

En dyr omvej

For de strandede passagerer var hjemturen dyr og besværlig.

Med begrænsede transportmuligheder på Hahn-lufthavnen måtte mange tage en taxi til Frankfurt, hvilket ifølge Bridget Brown kostede op mod 700 euro tur-retur.

Andre måtte vente i timevis på sjældne togafgange, der gjorde rejsen endnu længere.

Episoden har fået flere passagerer til at kritisere lavprisselskabets praksis, hvor mindre og afsidesliggende lufthavne navngives efter større byer.

Ryanair fastholder dog, at det er kundernes ansvar at være opmærksomme ved booking.

Anbefalet til dig