Ryanair-passagerer strandede: Blev omdirigeret til lufthavn, hvor personalet var gået hjem

Rejser
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Efter at være blevet omdirigeret til en lufthavn, var de pludselig strandet, da personalet var gået hjem.

Lige nu læser andre også

En Ryanair-passager, som var blandt en gruppe af mennesker, der strandede natten over i den spanske by Bilbao, har afsløret, at flyvelederne i den spanske lufthavn ganske enkelt tog hjem i stedet for at vente 15 minutter ekstra, så det omdirigerede fly kunne lette.

En talsmand for lufthavnen forklarer, at flyveplanen 'overskred de operationelle åbningstider', hvorfor det ikke kunne lette.

Sara Diggle var ombord på Ryanair-flyet RK3209 fra Malaga til Manchester sent lørdag aften. Cirka en time inde i flyvningen, mens flyet passerede den spanske by Bilbao, blev kaptajnen nødt til at omdirigere flyet på grund af en medicinsk nødsituation.

Flyet, der fløj nordpå i 36.000 fods højde, vendte om og landede i den baskiske lufthavn en halv time senere. Sådanne omdirigeringer er almindelige. Når den pågældende passager er blevet taget af flyet, er den normale procedure at optanke flyet og fortsætte rejsen.

Flyet blev da også tanket og gjort klar til at fortsætte til Manchester, hvor den forventede ankomst ville være tidligt søndag morgen. Men ifølge Sara Diggle fik de besked på, at flyvelederne 'nægtede at vente 15 minutter for at sende os afsted'.

"De tog hjem, så vi blev taget af flyet og efterladt på egen hånd til at finde overnatning," tilføjede hun ifølge mediet The Independent.

På grund af strenge regler om besætningens arbejdstid måtte piloterne og kabinepersonalet hvile, før de kunne fortsætte. Flyet lettede derfor først kl. 13 den efterfølgende søndag og ankom til Manchester 14 timer forsinket.

"Jeg kan bekræfte, at flyet til Manchester afgik søndag kl. 13.01 lokal tid. Det afgik ikke aftenen før, fordi flyveplanen overskred Bilbaos lufthavns operationelle åbningstider," sagde en talsmand for lufthavnsoperatøren Aena.

Sara Diggle havde tidligere oplevet en sen omdirigering på grund af en medicinsk nødsituation - og denne gang tog hun de nødvendige forholdsregler, da overnatningen blev annonceret.

"Vi blev desværre omdirigeret til Bordeaux sidste år efter flere medicinske nødsituationer ombord, så vi vidste, at det bedste var at finde vores egne løsninger og ikke vente i en lukket lufthavn," sagde hun til det britiske medie.

"Der var ingen taxaer - kun dem, der var arrangeret til besætningen. Vi gik hen til det nærmeste lufthavnshotel og tjekkede ind."

"Jeg fik i det mindste en SMS, der informerede om, hvornår flyet ville forlade Bilbao. Andre fik intet - jeg antager, at det skyldtes, at de ikke havde registreret deres mobilnummer eller ikke havde booket direkte."

"Kabinepersonalet var fantastisk - det var ikke deres skyld, men de var meget forstående over for passagererne."

Ifølge reglerne om flypassagerers rettigheder har rejsende, der er forsinket natten over, ret til at få betalt hotelværelse, transport til og fra lufthavnen samt måltider. Men hvis et flyselskab ikke har en tilstedeværelse i lufthavnen, kan passagererne være nødt til selv at arrangere dette og derefter få refunderet de afholdte udgifter.

"Dette fly fra Malaga til Manchester blev omdirigeret til Bilbao efter en passager blev syg ombord. Flyet blev mødt af lægepersonale ved ankomsten, og denne passager blev afbragt og transporteret til et nærliggende hospital," sagde en talsmand for Ryanair.

"Passagererne blev informeret om omdirigeringen og rådgivet om deres muligheder. Trods Ryanairs bestræbelser på at arrangere overnatning til passagererne var der begrænset tilgængelighed, og passagererne blev rådgivet om, at de kunne arrangere individuel indkvartering, som de kunne få refunderet via Ryanair.com. Dette fly afgik til Manchester den følgende dag."

Anbefalet til dig