Turister i chok: Populært feriested krævede betaling for IKKE at bestille mad

Af: Alberte B. C.

|

15/05/2025

Rejser
Foto: Shutterstock
Et uventet gebyr havde sneget sig ind på regningen – ikke for noget, parret fik, men for noget, de IKKE havde bestilt.

Lige nu læser andre også

Et frokostbesøg under den spanske sol endte med en overraskelse, et par næppe glemmer foreløbigt.

Efter at have nydt lam, kylling, brød og kolde drikke på en restaurant i Puerto Pollensa på Mallorca, modtog de en regning, der vakte opsigt – og vrede.

Alt så normalt ud, lige indtil de opdagede en linje nederst på kvitteringen:

"Ingen forret – 2 euro".

Måske moms?

Efter at have betalt, opdagede parret det mærkelige gebyr og konfronterede straks personalet.

Tjeneren kunne ikke give en forklaring og tilkaldte en kollega.

Dennes svar var uklart – måske moms, måske fordi de var to personer.

Men ifølge parret var der ingen information om det ekstra gebyr nogen steder.

Hverken på menukortet eller på væggene i restauranten var det nævnt, at man kunne blive opkrævet betaling for at undlade at bestille en forret.

"Hvis du kan slippe afsted med det"

"Jeg havde en fornemmelse af, at det var et spørgsmål om 'hvis du kan slippe afsted med det, så gør det'," fortalte parret til Majorca Daily Bulletin.

Til sidst fik de pengene retur – og en undskyldning fra personalet.

Ulovlig praksis

En lokal forbrugerorganisation bekræfter over for avisen, at gebyret er ulovligt, medmindre forretten indgår som del af en fast menu.

Servicegebyrer er ligeledes ikke tilladt uden tydelig information eller regionale undtagelser.

Anbefalet til dig