Velkommen til virkelighedens 2025, hvor over fem milliarder passagerer forventes at flyve hen over året, og hvor gode manerer tilsyneladende er efterladt ved gaten.
På sociale medier er flypassagerers opførsel blevet et globalt studieobjekt. Det fortæller Avisen Danmark.
Hashtagget “Passenger Shaming” har rundet 1,4 millioner følgere på Instagram, og TikTok bugner med videoer af alt fra barfodede passagerer til dem, der klipper tånegle, filer negle eller smører fødder ind i creme under flyvningen. Den tyske avis FAZ skriver, at det er en uvane, flypersonale helst var foruden.
Midt i kaosset er det skrigende babyer, der topper listen over ting, der irriterer passagerer mest.
En undersøgelse blandt 2000 flyrejsende viser, at små børns lunger slår turbulens, lufthuller og snorkende naboer.
Nogle selskaber har testet babyfrie zoner uden held, men i stedet deles små gaver ud til dem, der sidder tæt på børnene som tak for tålmodigheden.
Kampen om armlænet, pludselige sædetilbagelægninger og larmende hovedtelefoner giver også gnister.
Flere selskaber anbefaler, at man puffer let til en snorkende medpassager – virker det ikke, må kabinepersonalet træde til.
Ved landing skabes nye problemer, når folk rejser sig for at rive håndbagagen ned, mens flyet stadig ruller. Tyrkiet har nu sat en bøde på 460 kroner for at rejse sig, før sikkerhedslampen er slukket.
Samtidig er nye EU-regler på vej.
Fremover kan kompensation først søges efter fire timers forsinkelse på rejser under 3.500 kilometer, og hele seks timer på længere stræk.
Ifølge Flyhjælp vil op mod 60 procent af kompensationerne forsvinde. Benedikte Bolvig Lund, juridisk direktør i Flyhjælp, siger: "Det er ekstremt få flyvninger, der faktisk er mere end fire timer forsinkede."
Med kaos i kabinen og færre penge tilbage som plaster på såret bliver flyrejser næppe mere elegante foreløbigt.