Esport, e-sport, esports?
Lige meget hvordan det staves, er esport blevet et globalt fænomen med millioner af spillere og seere verden over, og nu tager det første skridt mod anerkendelse som en olympisk disciplin.
Ved OL 2028 i Los Angeles kan esport blive en del af det officielle program, efter at Den Internationale Olympiske Komité (IOC) har arbejdet på at integrere digitale sportsgrene i de olympiske lege.
Det meldte dotesports allerede tilbage i juli.
IOC tog allerede et indledende skridt mod esportens integration ved at lancere Olympic Virtual Series i 2021, som inkluderede digitale versioner af traditionelle sportsgrene som cykling, sejlads og baseball.
Formålet var at undersøge, hvordan esport kan tilføje værdi til den olympiske bevægelse og nå et yngre publikum. Samtidig markerede Paris 2024 et skel, da værtslandet afholdt en separat esport-begivenhed sideløbende med OL, hvilket tydede på et stigende internationalt engagement i elektronisk sport.
Stadig i snak
Men beslutningen om at inkludere esport i OL-programmet er stadig ikke endelig. IOC er i dialog med internationale esportorganisationer for at sikre, at de udvalgte spil afspejler de olympiske værdier som respekt, samarbejde og fair play. Dette udelukker typisk voldelige spil, som mange af de mest populære spil ellers er kendt for.
Variende regelsæt kan skabe problemer
En mulig udfordring for esport som olympisk disciplin er manglen på en central, regulerende myndighed. I modsætning til traditionelle sportsgrene, som har klare regelsæt og forbund, varierer reglerne og turneringsstrukturerne meget inden for esport, afhængigt af spiludviklere og private ligaer.
Det næste skridt er en beslutning fra IOC, som skal tages inden for de kommende år.