1,4 milliarder bevæger sig for lidt: 4 simple måder du kan få bevæget dig på

Verdenssundhedsorganisationen kaldet WHO undersøgelse fortæller, at over 1,4 milliarder voksne mennesker bevæger sig for lidt og lever med en ganske overraskende stor risiko for at blive ramt af dødelige sygdomme.

Sponsoreret indhold

Den manglende fysiske aktivitet i hverdagen kan ikke kun forudsagde dødelige sygdomme - den påvirker også ens livskvalitet og mentale sundhed.

Det kan dog ændres lettere, end man tror, med små gradvise ændringer i ens vaner.

Hvorfor lande som Danmark er mere påvirket

De rige lande lider mere under for den manglende fysiske aktivitet generelt set, da borgere i disse lande ofte har en mere stillesiddende hverdag med jobs, der ikke kræver meget fysisk aktivitet, og en fritid der let kan fordrives uden fysisk udfordring. 

Undersøgelsen fortæller, at en tredjedel af kvinder og en fjerdedel af mænd står med udsigt og risiko til at blive ramt af alvorlige sygdomme som diabetes, kræft og hjerteproblemer.

Rapporten er fra 2018 men har stået næsten uændret siden 2001.

Cykel på arbejde

Det er ikke alle lande, der er heldige nok til at have en ligeså stor adgang til cykler og gode cykelstier, som de har til biler, så når man bor i Danmark, bør man overveje at skifte til cyklen, hvis det er muligt.

Selv hvis du blot skifter bilen ud med cyklen tre ud af fem dage, så får du meget mere bevægelse ind i hverdagen uden at ændre dit skema og din dagligdag. Derudover er der den sidebonus, at du sparer penge. Stigende forsikringer samt benzin- og dieselpriser bliver sparet væk, hver gang du tager cyklen. Men husk altid cykelhjelm.

Start til en sport du kender

Det kan være grænseoverskridende - og måske endda lidt skræmmende - at påbegynde en ny sport, hvis du ikke har bevæget dig i lang tid. Udover dine manglende evner i sporten (som hører med til at starte til noget nyt), så ved du heller ikke, hvad det er, som du præcist er god til, og om du vil kunne lide det.

Et fitnesscenter er oplagt for mange, men der er også ligeså mange der falder fra hurtigt, når der ikke står en træner og venter på dem, eller hvis det simpelthen ikke er sjovt på nogen måde.

Overvej eventuelt de sportsgrene du allerede holder af at følge med i. Det er vigtigt at finde en sport, som du kan gøre til en vane fremfor pligt. Tag for eksempel pokerspiller Fintan Hand der udtrykker sin forkærlighed for fodbold og MMA. Find noget du allerede kan lide og kender reglerne i, og se om du kan kaste dig ud i det også.

Gå en tur

Når der bliver talt om fysisk aktivitet, er der mange, som kun forbinder fysisk aktivitet med sved på panden. Det er dog langt fra sandheden. En halv times rask gåtur kan kategoriseres som en fysisk aktivitet og har masser af gode side gevinster.

Derudover er der tale om en aktivitet, som alle kan foretage sig, da du selv bestemmer dit tempo.

Hvis du stadig har svært ved at komme ud ad døren, så spørg en ven eller familiemedlem om de vil med. 

Brug dine pauser korrekt

Når vi har en pause på arbejdet, kan det ofte være tiltrækkende at blive siddende og tjekke vores mobil eller hælde lidt mere kaffe i koppen. Men overvej hvordan du kan bruge dine pauser på en mere produktiv måde i forhold til at få mere fysisk aktivitet ind i hverdagen. 

Hvis du har en længere pause, bør du overveje om, du kan bruge i hvert fald noget af den på at gå en tur og få noget frisk luft. Selvfølgelig skal du også tage dig tid til at spise og tjekke din mobil for at rent faktisk holde en pause, men det kan også gøres, mens du får lidt luft. 

Har du adgang til en trappe på arbejdet, så kan du med fordel benytte den dagligt.