4 tegn på, at din krop har brug for mere protein

16/1/23 17:10

Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Protein er afgørende for at holde kroppen i gang optimalt. Hvis du ikke indtager nok, kan du miste muskler og have svært ved at restituere efter træning.

Protein er et essentielt makronæringsstof, der er nødvendigt for at opretholde en sund fysik, og som alle celler i vores krop har brug for for at fungere.

I den vestlige verden er det sjældent, at folk ikke opfylder det "relativt lave" anbefalede daglige indtag i USA på 50 gram, fortalte diætist Nichola Ludlam-Raine til Insider, men individuelle krav til optimal funktion varierer afhængigt af aktivitetsniveau, kostmønster, alder, og fitnessmål.

Protein er mættende, har en højere termisk effekt end fedt og kulhydrater (hvilket betyder, at kroppen bruger mere energi på at fordøje det), hjælper muskelvedligeholdelse, mens en person taber fedt, og hjælper musklerne med at komme sig efter træning.

Her er de fire fysiske tegn på, at du måske ikke indtager nok protein.

Muskeltab
Muskelmasse begynder naturligt at falde efter 40-årsalderen (kendt som sarkopeni), så det er særligt vigtigt at få nok protein, når du bliver ældre, siger diætist Nichola Ludlam-Raine.

Dette er grunden til, at proteinbehovet er højere for ældre mennesker: Forskere inden for protein og aldring anbefaler at indtage 1,2 til 2 gram protein pr. kg kropsvægt om dagen (eller højere) for ældre mennesker, hvilket er omtrent det samme som det, der anbefales til aktive voksne.

Svag hud, svagt hår og svage negle
Hvis dit hår og dine negle er svage, og din hud har mistet elasticiteten, kan det være et tegn på, at du ikke spiser nok protein.

"En mangel på protein i kosten kan få hår og negle til at blive skøre og mere modtagelige for skader, da proteiner (såsom keratin) spiller en vigtig rolle i strukturen og funktionen af ​​de celler, der udgør kroppens organer og væv, " siger eksperten.

Øget appetit
Hvis du kæmper med sult, kan det være, at du generelt ikke spiser nok, eller at du ikke spiser nok protein.

"Protein er det mest mættende næringsstof sammenlignet med kulhydrater og fedtstoffer, og derfor, hvis du har mangel på protein i din kost, kan du finde det mere udfordrende at føle dig som 'mæt' efter et måltid," lyder det fra eksperten.

Dårlig træningsrestitution
Hvis du oplever, at din krop er lang tid om at føle sig okay igen efter træning, kan det også være et tegn på, at dit proteinindtag er for lavt.

"Protein er nødvendigt for vækst og reparation, så hvis du ikke får nok protein efter træning, især efter at have lavet styrkeøvelser, reduceres dine musklers evne til at vokse og restituere inden din næste træning," afslutter Nichola Ludlam-Raine.

Dette kan vise sig som muskelømhed og træthed, hvilket betyder, at du kan kæmpe for at yde dit bedste ved fremtidige træninger.

Protein er dog ikke kun vigtigt efter træning - det er bedst at indtage noget med jævne mellemrum i løbet af dagen, tyder forskning på.