Disse fire vaner kan øge risikoen for demens senere i livet, viser ny undersøgelse

Sundhed
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Der er fire vaner, der kan øge risikoen for demens senere i livet. Hvis du vil mindske risikoen for at blive ramt, skal du undgå disse vaner.

Mest læste i dag

Demens og generel kognitiv nedgang ses ofte som noget, der sker med alderen. Selvom demens er mere almindelig hos personer over 65 år, er alder ikke den eneste faktor, der påvirker hjernens sundhed.

Tidligere forskning har vist, at cirka 40 procent af alle tilfælde af demens kunne undgås ved livsstilsændringer. En ny undersøgelse har identificeret fire vaner, der kan øge risikoen for at udvikle demens senere i livet. Det skriver Express.

Ifølge banebrydende forskning, der er blevet offentliggjort i tidsskriftet Nature Communications, er rygning den mest skadelige vane for kognitiv sundhed. At kombinere rygning med højt indtag af alkohol, manglende motion og begrænset social kontakt øger risikoen for demens yderligere.

Undersøgelsen fulgte mere end 32.000 voksne i alderen 50 til 104 år fra 14 lande i op til 15 år. Derfor kan man ikke komme udenom, at der er tale om en meget omfattende undersøgelse, hvilket er afgørende i sådanne undersøgelser.

Forskere fra University College London (UCL) undersøgte 16 forskellige kombinationer af vaner for at isolere effekten af rygning, alkoholforbrug, fysisk aktivitet og social kontakt på kognitiv nedgang.

Uanset andre livsstilsfaktorer viste ikke-rygere konsekvent langsommere kognitiv nedgang sammenlignet med rygere. Dette antyder, at ophør af rygning eller det aldrig at starte kan være det vigtigste skridt i forhold til at bevare hjernens funktion med alderen.

"Vores fund tyder på, at blandt de sunde adfærdsmønstre, vi undersøgte, kan ikke-rygning være blandt de vigtigste for at opretholde kognitiv funktion," lød det fra Dr. Mikaela Bloomberg fra UCL ifølge Express.

"Vores resultater tyder på, at engagement i andre sunde adfærdsmønstre som regelmæssig motion, moderat indtag af alkohol og social aktivitet kan hjælpe med at modvirke negative kognitive effekter forbundet med rygning."

Deltagerne blev kategoriseret som enten nuværende eller tidligere rygere, ingen til moderate eller tunge drikkere, ugentlig moderat til intensiv fysisk aktivitet eller mindre motion, og personer med ugentlig eller sjældnere social kontakt.

Deres kognitive funktion blev målt ved hjælp af to tests: en hukommelsestest og en verbal flydende test. Testene blev gentaget flere gange over årene, hvilket tillod forskerne at spore ændringer i kognitiv funktion over tid for hver profil, som de havde sammensat.

Generelt fandt forskerne ud af, at rygere, der drak meget, sjældent motionerede og havde begrænset social kontakt, viste den hurtigste kognitive nedgang. Men vigtigst af alt viste rygere, der fulgte alle andre sunde adfærdsmønstre, stadig hurtigere kognitiv nedgang end ikke-rygere.

Blandt ikke-rygere havde forskellene i andre livsstilsfaktorer meget mindre effekt på hjernen. National Health Service anbefaler følgende for at reducere risikoen for demens:

  • Spise en afbalanceret kost

  • Opretholde en sund vægt

  • Motionere regelmæssigt

  • Holde indtag af alkohol inden for anbefalede grænser

  • Stoppe med at ryge

  • Holde blodtrykket på et sundt niveau

  • Regelmæssig social kontakt.

Tidlige symptomer på demens kan omfatte de nedenstående:

  • Hukommelsestab

  • Vanskeligheder med at koncentrere sig

  • Svært ved at udføre daglige opgaver, såsom at blive forvirret over at få byttepenge ved indkøb

  • Problemer med at følge en samtale eller finde det rette ord

  • Forvirring om tid og sted

  • Humørsvingninger

Anbefalet til dig