GENIALT: Fem tips til at få kræsne børn til at spise grøntsager

Foto: Shutterstock

Træt af kræsne børn der nægter at spise grøntsager og frugt? Her får du fem geniale tips, der kan hjælpe med at få dine børn til at kaste sig over de sunde sager.

Lige nu bugner supermarkederne med lækre frugter og grøntsager, der er i sæson. Men blot fordi hylderne er fyldte med skønne jordbær, friske kartofler og søde tomater, så betyder det ikke, at familiens mindste medlemmer har mere lyst til at gå ombord i herlighederne.  

Men det er ikke en umulig opgave! Mirror har fundet fem geniale tricks, der kan hjælpe med at få de kræsne børn til at sige ‘ja tak’, når der bliver serveret frugt og grønt.

Læs også

Hurtig og lækker aftensmad: Sprøde quesadillas

1. Tilføj smør

Smør er næsten aldrig en dum ide. Heller ikke når det gælder om at få grøntsager indenbords. 

Masser af grøntsager er bitre, og børn er faktisk ekstra følsomme over for disse smage. En lille klat smør kan fjerne bitterheden, og smør er samtidig en god kilde til vitamin A, E og D3, som er vigtige for børn. 

2. Spis efter sæson

Udover at det god mening at spise sæsonmæssigt ud fra et bæredygtigt og miljømæssigt synspunkt, så gør det også noget for kvaliteten. 

Når noget er 'i sæson', er det på sit absolut højeste. Både set ud fra smag, tekstur, sødme og som regel også pris. Friskhed er nøglen til smag, og det er altså lettere at få de mindste til at spise frugt og grønt, hvis det på forhånd er gode og lækre råvarer. 

3. Lav start-snacks

Vi er altid mest sultne, når vi lige har sat os ved bordet og venter på, at vores mad skal blive serveret. Det samme gælder for børn. Og det er netop denne sult, som skal udnyttes med såkaldte ‘start-snacks’. Skær f.eks. agurker og gulerødder i stave og lav en dip til, som kan serveres sammen med de rå grøntsager. 

4. Hvor kommer det fra?

Mange børn (og voksne) aner ikke, hvor deres frugt og grønt egentlig stammer fra. Gør måltiderne spændende ved at vise dine børn, hvor varerne på deres tallerken kommer fra på et kort. Det gør det både hyggeligere og sjovere at spise de sunde grøntsager og frugter. 

5. Put det i en blender

Ifølge artiklen, kan børn i alderen fra tre til fem år fordoble deres daglige indtag af frugt og grønt, hvis det bliver serveret i en blendet udgave. 

Du kan vælge at lave smoothies og servere det i glas, men du kan også tilføje de blendede grøntsager i andre retter. Hvis blot gulerødderne i kødsovsen er små nok, eller de søde kartofler er blendet godt nok ind i pandekagedejen, så er der gode chancer for, at de mindste slet ikke opdager alle de sunde sager.

Læs også

Guide til de bedste serier og film på Viaplay