Nyheder24.dk
Forside Sundhed Han tog Ozempic én gang: Det skulle han aldrig have...

Han tog Ozempic én gang: Det skulle han aldrig have gjort

Ozempic
fcm82 / Shutterstock

Der skulle kun én dosis til

Forestil dig at få en behandling godkendt, hvor alt ser fint ud, og så vender det hele på et døgn. Det er den virkelighed, der nu har sat gang i en alvorlig debat om det populære lægemiddel Ozempic.

En 55-årig mand nåede kun at få én dosis, før situationen udviklede sig dramatisk. Kort tid efter indsprøjtningen blev tilstanden så alvorlig, at en akut indlæggelse blev nødvendig. Det fortæller Ladbible.

Pludselig kamp for livet

Behandlingen var ikke valgt for vægttab, men som forebyggelse. Den sjældne sygdom MEN1 kan føre til blandt andet tumorer og senere type 2-diabetes, og derfor blev medicinen vurderet som relevant.

Men få timer efter første dosis ændrede alt sig.

Mandens hustru fortæller, at forløbet eskalerede hurtigt: “Rob tog det og inden for 24 timer var han så alvorligt syg, at han endte på skadestuen.”

Kort efter fulgte indre blødninger og hjertestop. Selvom lægerne i første omgang fik gang i hjertet igen, havde hjernen taget så alvorlig skade, at livet ikke stod til at redde.

Advarsel til andre

Der er ikke foretaget obduktion, og det er derfor ikke fastslået, om medicinen direkte var årsagen. Alligevel står enken tilbage med en klar opfordring.

Hun mener, at der stadig mangler viden om konsekvenserne, og at patienter bør tænke sig ekstra grundigt om, før de starter behandlingen.

Samtidig efterlyses tydeligere advarsler fra medicinalindustrien.

Ozempic og lignende præparater er oprindeligt udviklet til diabetes, men er blevet ekstremt populære verden over på grund af deres effekt på vægttab.

Sagen har nu fået producenten Novo Nordisk til at iværksætte en undersøgelse af dødsfaldet.

Ads by MGDK