Læge deler sine bedste tips: 3 ting du kan gøre, hvis du er forstoppet

02/04/2024

Nicolai Busekist

Foto: TikTok
Hvis du er forstoppet, så er det med garanti til stor gene for dig. Her får du en læges tre bedste bud på, hvordan du gør noget ved det.

Mest læste i dag

Dr. Janine Bowring, en læge fra Canada, siger at disse vaner vil hjælpe dig med at 'lave stort med det samme'. Derfor kan det være til stor hjælp for dig, der føler dig forstoppet.

I en video delt på det sociale medie TikTok gennemgik hun for sine 870.000 følgere, hvordan man kan løsne sin afføring, så man kan komme af med det.

1. Fibre

Først bør folk øge, hvor mange figner de spiser. Og det er der en helt særlig grund til.

"Figner er fantastiske. De er fyldt med fibre og fremragende til at hjælpe med forstoppelse," siger hun i videoen.

Fiber er et essentielt næringsstof, der har vist sig at reducere risikoen for hjertesygdomme, slagtilfælde, type 2-diabetes og tarmkræft.

Det er også afgørende for at sikre normale afføringsmønstre ved at blødgøre og øge vægten af din afføring. Tre til fem tørrede figner indeholder omkring fem gram fiber, hvilket er cirka en sjettedel af den dagligt anbefalede mængde på 30 gram.

"Det vigtigste for at understøtte sunde afføringsvaner er at spise en bred vifte af plantebaserede fødevarer, så nok fibre bliver indtaget," sagde Dr. Duane Mellor, der er ernæringsekspert ved Aston University, til The Sun.

"Der er en bred vifte af fiberkilder, herunder fuldkornsprodukter, bønner, linser, frugter og grøntsager."

2. Hydrering

Dernæst sagde Dr. Bowring, at man skal sørge for at drikke masser af vand.

"Selvfølgelig skal du være ordentligt hydreret med vand for at holde tingene i bevægelse," siger hun.

Det anbefales at drikke seks til otte glas vand om dagen for at sikre, at man er hydreret. Dette er også nøglen til normale afføringsvaner, da det hjælper med at holde afføringen løs, så den kan passere lettere gennem dine tarme.

"For at få mest muligt ud af at indtage fiber er masser af væske nødvendigt, så den ekstra bulk fra maden ikke klistrer som strå i et rør," sagde Dr. Mellor.

3. Olie

For det tredje anbefaler Dr. Bowring at drikke sin kaffe med olivenolie.

"Dette er en opskrift, jeg har delt. Du kommer til at elske den. Den hjælper også med vægttab," siger hun.

Hun fremhævede en undersøgelse publiceret i European Journal of Nutrition i 2018, som viste, at olivenolie hjalp med at reducere kropsfedt og blodtryk hos kvinder.

Forskning publiceret i Journal of Renal Nutrition i 2015 viste, at bare lidt over en teskefuld olivenolie hver dag reducerede forstoppelse hos 50 forsøgspersoner.

Kaffe er også kendt for at hjælpe med at fremskynde afføringsvaner, idet den naturligt sure drik får kroppen til at øge niveauerne af hormonet gastrin. Dette stimulerer muskelsammentrækninger i din mave for at få tarmene til at bevæge sig.

Eksperter siger, at kombinationen af kaffe og olivenolie kan være effektiv til at lindre forstoppelse, men det er ikke nødvendigvis det sundeste for dig.

"Selvom olivenolie og kaffe kan fremskynde din afføring, skyldes det i stor grad irritation af tarmen," sagde Dr. Mellor til The Sun.

"Det er også vigtigt at huske på, at fysisk aktivitet er vigtigt for at opretholde regelmæssige og sunde afføringsvaner som en del af en sund livsstil."

Anbefalet til dig