Læger advarer mod trend på sociale medier: Skader unge pigers helbred - piger ned til 7 år deltager

Sundhed
Foto: TikTok
Foto: TikTok
Flere læger har advaret mod en ny trend på sociale medier, som piger helt ned 7 år deltager i.

Lige nu læser andre også

Det er ingen hemmelighed, at unge piger er besatte af skønhed. Sådan har det været i mange år, og det er næppe noget, der kommer til at ændre sig i nærmeste fremtid.

I en undersøgelse fra sidste år rapporterede over tre ud af fire forældre (76 procent), at deres piger i alderen 7 til 17 år har en 'hudplejerutine'.

Et banebrydende nyt studie fra Northwestern University advarer nu om, at disse piger bruger store mængder penge på hudplejeprodukter, der desværre kan ende med at give rødme og ikke beskytter dem mod solens skadelige stråler.

"Det er problematisk at vise piger, der bruger så meget tid og opmærksomhed på deres hud," siger hovedforfatter bag studiet, Dr. Molly Hales, forsker og speciallæge i dermatologi ved Northwestern University's Feinberg School of Medicine, ifølge New York Post.

I dette studie oprettede Hales og en anden forsker deres egne TikTok-konti under påskud af, at de var 13 år gamle. De indsamlede 100 unikke videoer, som blev foreslået i fanen 'For You'.

De analyserede demografien blandt indholdsskaberne, produkterne der blev brugt, og den samlede pris for rutinerne - og fandt frem til, at piger mellem 7 og 18 år i gennemsnit bruger seks forskellige hudprodukter samtidig. Nogle piger bruger endda over et dusin produkter.

Forskerne anslog, at disse børn i gennemsnit bruger 168 dollars (ca. 1.100 kr.) på produkter til cirka en måneds forbrug. I ekstreme tilfælde brugte de over 500 dollars (over 3.260 kr.).

Produkterne i de mest sete videoer indeholdt i gennemsnit 11 aktive ingredienser. I én video påførte en skaber 10 forskellige produkter på ansigtet på seks minutter.

"Mens hun påfører produkterne, begynder hun at udtrykke ubehag og en brændende fornemmelse, og i de sidste minutter udvikler hun en synlig hudreaktion," siger seniorforfatter bag studiet, Dr. Tara Lagu, lektor i medicin og medicinske samfundsvidenskaber ved Feinberg.

Hales påpeger, at hudirritationen opstår ved brug af produkter med modstridende aktive ingredienser - samt ved at anvende den samme aktive ingrediens gentagne gange uden at vide, at den findes i flere af produkterne.

Pigerne risikerer også at forøge deres solfølsomhed og en hudallergi kaldet allergisk kontakteksem, som giver udslæt. Derfor er der mange risici forbundet med at bruge så stor en mængde produkter på huden.

Kun 26 procent af de hudplejerutiner, der blev brugt om dagen indeholdt solcreme, viste studiet fra Northwestern - selvom solcreme er afgørende for at forebygge hudkræft.

Forskningen - som er det første peer-reviewede studie, der undersøger fordele og ulemper ved teenage-hudplejerutiner på sociale medier - blev offentliggjort i tidsskriftet Pediatrics.

Ud over den sundhedsmæssige risiko er der også bekymring for mental mistrivsel. Denne type videoer på sociale medier kan nemlig bidrage til lavere selvværd og skabe et pres om at leve op til urealistiske skønhedsidealer.

Lagu bemærker, at mange videoer 'fremhævede lysere, klarere hud'.

"Vi sætter en meget høj standard for disse piger," siger Hales.

"Jagten på sundhed er blevet en slags dyd i vores samfund, men idealet om 'sundhed' er også tæt forbundet med idealer om skønhed, slankhed og hvidhed. Det snigende ved 'hudpleje' er, at det foregiver at handle om sundhed."

TikTok er kun for brugere på 13 år og derover, udtalte en talsmand til CNN, og skabere, som er for unge, bliver fjernet fra platformen. Faktum er dog, at der er mange brugere på det sociale medie, der er under 13 år.

Virksomheden samarbejder også med eksterne eksperter i ungdomsudvikling og læger om at fastlægge sikkerhedspolitikker, tilføjede talsmanden.

Anbefalet til dig