Mad- og Lægemiddelstyrelsen (FDA) har godkendt Danone North America, der bl.a. er kendt for mejeriprodukterne Dannon og Activia, til at måtte markedsføre yoghurts positive effekter på reducering af risikoen for type 2-diabetes. FDA's godkendelse kommer dog med specifikke betingelser. Forbrugerne skal informeres om, at evidensen bag denne påstand er begrænset og at fordelene er knyttet til et moderat forbrug—defineret som to kopper yoghurt om ugen. Det skriver NBC.
Denne godkendelse baserer sig på Danones grundige gennemgang af yoghurts næringsprofil, som inkluderer en rigdom på proteiner, vitaminer og et lavt niveau af natrium, samt forskning, der peger på forbindelsen mellem yoghurt og lavere risiko for diabetes.
I sit svar fremhævede FDA, at sundhedsfordelene ved yoghurt ikke kun skyldes et enkelt næringsstof, men derimod yoghurt som helhed, hvilket gør fedt- og sukkerindholdet sekundært. Dette perspektiv stemmer overens med anbefalinger fra Centers for Disease Control and Prevention, der råder til valg af fedtfattige eller usødede varianter for maksimale sundhedsfordele, idet yoghurter med smag med højt tilsat sukker anbefales begrænset.
Forskning, herunder et studie fra 2022, understøtter yoghurts beskyttende effekter mod type 2-diabetes, særligt når det kommer til fermenterede mejeriprodukter. Yoghurt er også en nøglekomponent i middelhavskosten, kendt for sine sundhedsmæssige fordele og for at reducere risikoen for type 2-diabetes, ifølge en undersøgelse fra 2020.
Dr. Dariush Mozaffarian fra The Food as Medicine Institute ved Tufts University roste FDA's godkendelse, men understregede samtidig de udfordringer der er forbundet ved at markedsføre mad som en direkte forebyggelse eller kur mod sygdomme.