Slanketip: Du kan stadig spise pasta, og samtidig tabe dig

16/1/23 13:43

Nicolai Haugsted

Foto: Shutterstock
Kalorietal er ikke alt: sådan beholder du spaghetti på madplanen, og fortsætter vægttabet.

For mange er januar lig med nytårsforsæt, og et af de helt populære af slagsen, er en sundere livsstil i det nye år: skrive sig op i fitnesscenter, skære ned for sodavanden og skifte bilen ud med cyklen.

En del af en sundere livsstil er dog også at se på ens madvaner, og udskifte kaloriebomber med næringsindhold - og en af madvarerne der typisk bliver reduceret fra madplanen er pasta/spaghetti.

Men faktisk kan de italienske pastaskruer ikke alene forblive på madprogrammet; det kan også hjælpe med til et øget vægttab.

Det skriver The Conversation der har været i kontakt med ernæringseksperten Emma Beckett fra University og Newcastle. Hun beskriver at nyere studier viser at en ugentlig madplan der fortsat indeholder pasta, er sundere end man umiddelbart skulle tro.

En almen portion pasta (145g) indeholder nemlig 7.7g protein. Dette makronæringsstof styrker både din muskeludvikling, og mætter i længere perioder end andre næringstoffer. Samtidig ér melproduktet også rig på vitaminer fra kogevandet, og så indeholder en 145g portion kun 0.6g fedt.

“Så i stedet for at fjerne spaghettien, bør man i stedet overveje at skære ned på portionsstørrelserne” udtaler Beckett sig til The Conversation.