Søvnekspert afslører: Derfor skal du tage en lur ved frokosttid

10/9/22 11:04

Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Søvn bliver i stigende grad anerkendt som hjørnestenen for sundhed – og mangel på det har stor indflydelse på vores mentale præstation og velvære.

Mange voksne kæmper for at få nok søvn mindst en gang om ugen, og næsten hver femte har problemer med at falde i søvn hver aften.

Konventionel visdom anbefaler omkring otte timers søvn om natten, men den gennemsnitlige person får cirka lidt mere end seks og en halv time.

Mange klarer sig på kun fem til seks timers søvn om natten, og næsten halvdelen rapporterer at blive holdt vågen af ​​stress eller bekymring - en situation, der forværres af pandemien og leveomkostningskrisen. Det skriver The Sun.

Nu siger Nick Little-Hales, der er blevet hyldet som verdens første søvntræner nogensinde, at power naps i dagtimerne er nøglen til sundhed.

Disse kan hjælpe med restitution og foryngelse, forbedre humør, hukommelse og kreativitet, booste immunsystemet og reducere risikoen for kræft, Alzheimers, hjertesygdomme og depression.

"Tænk ikke på dagtimerne som dovne - hvis du ikke sover, taber du. Mellem 13.00 og 15.00 og 17.00 og 19.00 er tidspunkter, hvor mange af os oplever en nedtur. I stedet for at presse på, bør vi tage en kort lur eller slukke for det hele. Det er en game-changer for de fleste mennesker. Det fungerer for alle - eliteatleter, fodboldspillere, frontlinjemedarbejdere, folk på nattevagt, teenagere, børn," sagde Nick Little-Hales.

"De kan vare 10, 15 eller 30 minutter og vil øge opmærksomheden og bevidstheden, samt forbedre din præstation. Det kan ændre dit liv, og det behøver ikke engang at være en ordentlig lur med lukkede øjne," tilføjede han.

Universitetet i Düsseldorf fandt, at selv korte powernaps forbedrer hukommelsesbehandlingen, mens en Nasa-undersøgelse fandt, at en lur for piloter på lange flyvninger kan "vedligeholde eller forbedre efterfølgende præstationer, deres fysiologiske og subjektive årvågenhed og humør."