Gmail får ny opdatering: Nu bliver dette meget nemmere at få styr på

Af: Mie M.B

|

29/01/2024

Foto: Shutterstock
De mange irriterende spam mails kan snart blive fortid

Mest læste i dag

I en tid hvor indbakken er mere fyldt end nogensinde før af daglige spam og marketingmails fra alverdens firmaer, har Gmail, en af verdens mest benyttede e-mailtjenester, annonceret en ny funktion, der sigter mod at give brugerne bedre kontrol over deres indbakke. Google, firmaet bag Gmail, har netop lanceret en opdatering, der gør det nemmere at afmelde sig fra uønskede e-mails. Det skriver GBN.

Denne nye tilføjelse vil tillade brugerne at se en "Afmeld" knap direkte i listen over ulæste e-mails i Gmail-indbakken, endnu før de åbner selve beskeden. Med et enkelt klik kan brugerne nu hurtigt informere afsenderen om, at de ikke ønsker at modtage flere beskeder. I visse tilfælde vil Google endda lede brugeren direkte til afsenderens e-mailindstillinger for yderligere tilpasning af modtagne beskeder.

Google har rapporteret, at Gmail har over 1,8 millioner brugere globalt, hvilket cementerer dets status som den førende e-mailtjeneste. "Vi ved, at håndtering af uønskede e-mails er en kilde til frustration for mange brugere. Nu introducerer vi nye måder at gøre det endnu lettere at afmelde sig fra uønskede e-mails i Gmail på web og mobil," udtalte virksomheden i et blogindlæg.

Denne nye 'Afmeld'-funktion, som forventes at være tilgængelig for alle Gmail-brugere verden over inden for de næste par uger, følger efter en tidligere opdatering, der muliggjorde masse-sletning af beskeder på mobil. Denne funktion gør det muligt for brugere at vælge og slette eller markere flere beskeder som "læst" eller "ulæst" med et enkelt tryk.

Både den nye 'Afmeld'-knap og masse-sletningsfunktionen vil være tilgængelige på desktop-webbrowsere samt Android- og iOS-enheder inden næste måned.

Google følger hermed efter Apple, der introducerede en lignende 'Afmeld'-funktion med ét tryk i deres iOS 10-opdatering i 2016. Apple bruger AI til at scanne indholdet af e-mails for afmeldingslinks, ofte placeret i bunden af marketingmails, og tilbyder en lignende prompt i toppen af beskeden. Denne funktion er ikke begrænset til Apples iCloud, men fungerer også med tredjeparts e-mailtjenester som Gmail, Outlook, Proton Mail, der er tilknyttet Mail-appen på iPhone og iPad.

Anbefalet til dig