Det store erhvervsrejsebureau, BCD Travel, sætter nu fokus på det i ny rapport, som giver eksempler på, hvordan forretningsrejsende kan både spare penge og få endnu bedre rejseløsninger, når man lader den intelligente teknologi hjælpe sig.
Praktiske eksempler findes i overflod: Når man booker en erhvervsrejse, kan en chatbot reagere på den rejsendes forespørgsel og foreslå de bedste rejsemuligheder inden for virksomhedens rejsepolitik. En rejsende kan også bestille sin rejse ved hjælp af en virtuel, personlig assistent. En smart kontrakt gemt på blockchain kan ydermere udløse en alarm til en travel manager, når en rejsende booker uden for politikken. Rejsetips og information om uregelmæssigheder på rejsen kan leveres til den rejsende på det rette tidspunkt ved hjælp af lokationsbaseret teknologi. Efter rejsen kan den rejsendes virtuelle assistent ydermere sende en reminder om, at der skal indsendes en udgiftsrapport i overensstemmelse med de krav, der er til den.
Men man skal naturligvis vide det. At teknologien kan hjælpe individer og virksomheder med den slags, og man skal vide hvordan.
”En corporate rejsepolitik skal sikre, at en virksomheds medarbejdere rejser i overensstemmelse med de regler, der er sat. Nogle gange er medarbejderne ikke fuldt ud klar over de regler, der foreligger, og andre gange bliver man måske ’overmandet’ af smarte markedsføringsgreb fra leverandører. Det er vigtigt for virksomhederne, at disse faldgruber minimeres, og det må ske både ved menneskelig og teknologisk assistance, så de to ting supplerer hinanden, men den teknologiske assistance er så sofistikeret nu og i årene frem, at det virkelig betaler sig at benytte den”, siger Thomas Friis Rasmussen, Director Client Management Nordic.
Det er BCD Travel, der netop har udgivet en ny rapport med titlen ’Kommunikation, Emerging Technology og Travel Management’, og den er primært rettet mod professionelle erhvervsrejsende, som kan have gavn af at vide mere om:
• Brug af maskinindlæring til at kommunikere direkte med de rejsende som individer, - og dermed også basere beskeder til dem på deres rejsemønstre, bookingadfærd og personlige præferencer.
• Udnyttelse af et blockchain-baseret datalagringssystem for at holde rejsedata sikre, hvilket øger de rejsendes vilje til at dele personlige oplysninger, der er nødvendige for den personlige kontakt.
• Brug af chatbot teknologi for at muliggøre, at stemmestyrede digitale assistenter foretager rejsebestillinger og ydermere automatiserer korrespondancer om mere rutineprægede rejseforespørgsler, incl. svar på mere basale spørgsmål i virksomhedens rejsepolitik.
• Brug af forstærket og virtuel virkelighedsteknologi til at forbedre samspillet med rejsende, - og i nogle tilfælde erstatte rejser.
• Benytte Internet of Things (IoT) og lokalitetsbaseret teknologi for at holde de rejsende informeret om aktuelle og relevante meddelelser under selve rejsen, herunder advarsler om aflysninger af fly og andre uregelmæssigheder.
Rapporten indeholder også nyttige tips og en tjekliste for corporate travel managers, der ønsker at dykke dybere ned i emnet.