ChatGPT blev spurgt om Tesla-aktien er dømt til at fejle - og her er svaret

Teknologi
Foto: Iryna Imago / Shutterstock.com
Foto: Iryna Imago / Shutterstock.com
ChatGPT blev spurgt om, hvorvidt Tesla-aktien er dømt til at fejle, hvilket den kom med et konkret svar på.

Lige nu læser andre også

Tesla har længe været den ultimative aktie til at dele vandene - enten elsker du den, eller også hader du den. Uanset hvad har den dog været svær at ignorere.

Men denne polarisering har nu spredt sig til selve mærket og ikke mindst Elon Musk. Selv Tesla-tilhængere gennem lang tid er begyndt at blive bekymrede. For eksempel siger Dan Ives, der er administrerende direktør hos Wedbush Securities, at Tesla står overfor et 'brand-tornado-krisemoment'.

Tesla-aktiens kurs er faldet 50 procent på blot tre måneder. Men investorer, der tidligere har købt under lignende fald, er ofte blevet belønnet godt.

På trods af dette nylige fald er aktien stadig oppe med 728 procent sammenlignet med bunden under pandemien for fem år siden.

Lad os spørge chatbotten

Mange er dog splittet omkring, hvorvidt denne situation er anderledes. Flere har en mistanke om, at det kan være tilfældet, men at afskrive Tesla har tidligere vist sig at være en fejl.

For at få lidt hjælp vendte mediet The Motley Fool sig mod kunstig intelligens (AI) i form af ChatGPT Plus. Mediet spurgte den, om aktiekursen er dømt til at fejle, eller om dette potentielt er en god købsmulighed.

Her er, hvad den sagde.

Ingen spøg

Chatbotten beroligede straks bekymringerne og sagde, at aktien 'ikke nødvendigvis er dødsdømt'. Men Tesla står over for et fald i leverancer midt i en svækket efterspørgsel. Botten påpegede også, at konkurrencen er 'ingen spøg' og fremhævede konkurrenter som Rivian, Nio og BYD.

Nio eller Rivian bliver dog ikke anset for at være reelle trusler, men BYD er bestemt en konkurrent. Det kinesiske firma har meget lave produktionsomkostninger og sælger biler til kun 10.000 dollars i Kina, hvor det også dominerer markedet for plug-in-hybrider.

BYD vil snart begynde at sælge sin populære Seagull EV i Storbritannien - omdøbt til Dolphin Surf - som angiveligt vil koste under 20.000 pund. Firmaet har allerede andre EV-modeller ude i Storbritannien og eksporterer aggressivt til Europa, Sydøstasien og Latinamerika.

For nylig annoncerede BYD sin Super e-Platform, der er en ny opladningsteknologi, der angiveligt kan tilføje omkring 400 km rækkevidde på blot fem minutter. Musk advarede sidste år om den innovative kinesiske konkurrence:

"Hvis der ikke etableres handelsbarrierer, vil kinesiske bilproducenter stort set udradere de fleste andre bilfirmaer i verden. De er ekstremt dygtige," sagde han.

Elon-faktoren

Den kunstige assistent påpegede også, at Musk er et 'wildcard', der tilføjer en risiko for volatilitet. Det er uden tvivl sandt. Hans utraditionelle persona var engang en fordel, men kan nu være blevet en ulempe.

Som rapporteret vidt og bredt er nogle Tesla-biler, ladestationer og showrooms blevet udsat for hærværk i USA. Og det samme er faktisk også sket her i Danmark.

Det er endnu svært at vide, hvor stor skaden på brandet egentlig er. Vi får sandsynligvis mere at vide i begyndelsen af april, når Tesla annoncerer tal om sine leverancer for første kvartal.

ChatGPT mindede desuden også om, at Tesla er mere end bare elbiler. Der er også energilagring i dag og muligvis robotteknologi og autonom kørsel i fremtiden. Hvis bare én af disse satsninger lykkes, kan dagens aktiekurs vise sig at være en ren foræring.

Med hensyn til værdiansættelsen sagde ChatGPT, at aktien 'stadig er dyr sammenlignet med traditionelle bilproducenter'. Det er en underdrivelse, da P/E-forholdet i øjeblikket ligger over 100.

Anbefalet til dig