Den originale Apple HomePod fra 2018 har længe været plaget af softwareproblemer.
Flere ejere af produktet har oplevet, at deres enheder er blevet ubrugelige efter et stykke tid, hvorfor de har taget konsekvensen og kasseret højtaleren.
Men en nyligt opdaget løsning på apparatets mest udbredte problemer kaster nyt lys over problemet og stiller spørgsmålstegn ved Apples håndtering af situationen.
Sådan skriver IT Avisen.
Det har vist sig, at en softwarefejl i HomePod 2018 kan forårsage, at enhedens volumenknapper blinker, hvilket indikerer, at systemet er blevet 'muret' (en tilstand, hvor enheden ikke længere kan bruges, red.).
Fejlen blev første gang opdaget, da den nyere HomePod-model kom på markedet sidste år, men indtil nu har der ikke været nogen officiel løsning fra Apple.
Udfordringen med den originale HomePod er dens mangel på en USB-C-port. Manglen gør det vanskeligt for brugere at forbinde enheden til en computer og opdatere softwaren.
Dog er der en serviceport på bunden af enheden, som kan anvendes med en specialdesignet USB-adapter, der kan 3D-printes.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Foto: X
Kan løses med lethed
YouTuberen 'Nic's Fix', som også er kendt som @UnbendableStraw på X, har demonstreret, hvordan man med lethed kan gendanne sin HomePod - og det kræver ikke andet end det specielle kabel og et tryk på 'gendan'.
Den bizarre opdagelse rejser kritik af Apples håndtering af sagen.
Teknologi-giganten har nemlig informeret kunder om, at der var tale om hardwareproblemer, der krævede reparation eller udskiftning af enheden uden for garantien.
"Vi tilslutter bare et USB-kabel og trykker på gendan”, lyder det fra YouTuberen, der mener, at det, Apple gør, burde være kriminelt.