Hver dag bruger millioner af danskere google.
Om så det er til at finde nyheder, købe et produkt eller noget helt tredje.
Fælles for dem alle er, at der ved søgningen kommer et hav af resultater frem. Og det er ikke altid lige nemt at navigere rundt i, hvad der er 'gode' sider og hvad der er 'dårlige' sider.
Men det vil google nu gøre nemmere med introduktionen af en ny knap.
Google introducerer nu en ny funktion, der kan ændre måden, vi søger på nettet.
I USA har søgegiganten lanceret en særskilt knap dedikeret til onlinesøgninger, der gør det muligt at filtrere AI-genereret indhold fra søgeresultaterne.
Funktionen, der kaldes "web"-knappen, vil også udelukke alt indhold, som Google selv indlejrer i søgeresultaterne, herunder Google Shopping-links og faktabokse.
Det skriver Tek.no
Ifølge The Verge giver denne nye funktion brugerne mulighed for at få mere præcise og uafhængige søgeresultater.
Uafhængige sider bliver druknet
Et konkret eksempel er websitet HouseFresh, som anmelder luftrensere. I øjeblikket er det nødvendigt at scrolle gennem sponsorerede indlæg og et væld af Google Shopping-elementer for at finde HouseFresh.
Siden har oplevet et dramatisk fald i søgetrafik på 91 procent siden oktober sidste år, hvilket antyder, at uafhængige hjemmesider er blevet "begravet" i de normale søgeresultater.
Den nye "web"-knap er endnu ikke tilgængelig i Danmark, og det samme gælder for AI-resuméerne, som de for nyligt også har introduceret, men det forventes, at begge funktioner vil blive lanceret samtidigt i fremtiden.
Skal give brugerne en mere gennemsigtig søgeoplevelse
Funktionen er designet til at give brugerne en mere gennemsigtig søgeoplevelse ved at skille AI-genererede resultater fra og fremhæve de uafhængige sider, som tidligere blev presset ned af de mange Google-indlejrede resultater.
Selvom den nye funktion giver brugerne mulighed for at filtrere uønsket indhold fra, vil den ikke nødvendigvis forbedre placeringen af hjemmesider, der ligger lavt i søgeresultaterne. Rækkefølgen af søgeresultaterne vil nemlig forblive den samme, hvilket betyder, at hjemmesider med lav trafik fortsat kan have svært ved at komme frem i søgeresultaterne, selv med den nye "web"-knap.