Hvad består SEO af?

SEO også kaldt søgemaskineoptimering består af en række forskellige fagområder, og er typisk en længerevarende proces, hvorfor det i nogles øjne kan virke langtrukkent & indviklet.

Sponsoreret indhold

Heldigvis findes der en masse gode SEO bureauer, der kan gøre SEO forståeligt ved at bryde det ned i mindre bidder. Herunder finder du en introduktion til SEO, & hvordan I som virksomhed kan gribe det an.

De forskellige elementer af SEO

Først og fremmest er der den tekniske del af SEO. Herunder er der en række forskellige faktorer, som de færreste nok tænker over, da deres website måske spiller langt hen af vejen.  Dog skal man tage hensyn til en masse ting for at få ens website til at spille set fra søgemaskinernes øjne, som vi rigtig gerne vil forkæle med den tekniske SEO. Dernæst har vi indholdselementet af SEO, der altså handler om den visuelt-synlige tekst, som både forbrugere og Google vil aflæse og tilknytte en relevans ud fra.

Det er ekstremt vigtigt, at denne tekst afspejler den mest relevante søgefrase, som netop skaber trafik til din hjemmeside. Til slut er der den autoritære del af SEO, hvor vi gerne vil skabe autoritet ved at få en masse andre hjemmesider til at ”tale om os”, hvilket de gør ved at indsætte links i deres indhold, som peger ind på vores hjemmeside – dette betegnes også som linkbuilding.

Kombinationen af de 3 elementer

Forstår man at kombinere de 3 elementer af SEO, som hver især indeholder en masse underpunkter & fagområder, så er man allerede godt på vej med sin SEO. Vigtigt er nærmest, at man løbende overvåger arbejdet, og om ens SEO-score falder eller stiger. Hertil findes der heldigvis en række professionelle værktøjer, der kan hjælpe en med at holde øje med alle de forskellige aspekter, der påvirker ens SEO-score.   

Hvorfor er SEO smart?

SEO er langt hen af vejen ganske gratis markedsføring, da din placering på Google og andre søgemaskiner vil nærme sig toppen og derigennem skabe mere relevant trafik til din hjemmeside. Det dyreste ved SEO er uden tvivl linkbuilding, da det både kan kræve tid, og man skal betale sig fra at få andre hjemmesider til at indsætte links til vores eget website. Heldigvis vil man opleve, når man samarbejder med et godt SEO bureau, at de typisk har indgået nogle fordelagtige aftaler, der både gør processen hurtigere, men også langt mere effektiv og ikke mindst billigere.

Vil man gerne op blandt toppen af poppen på de mest relevante søgeord på Google, så kræver det uden tvivl tid, tålmodighed & en smule penge. Dog er det stadig et supergodt alternativ til betalt markedsføring, der hurtigt kan gå hen og blive langt dyrere end den samlede SEO-proces. Sammenligner man betalt markedsføring og SEO, så kan man også sige, at SEO er en konstant faktor, hvor man måske ikke hele tiden vil have annoncer kørende for sin virksomhed på andre platforme.

 

Læs også