Populære airfryere kan udveksle private data med producenterne. Den britiske forbrugergruppe Which? advarer nu mod risikoen ved “smarte” køkkenapparater.
Airfryere deler personlige oplysninger
Airfryere er blevet en populær gadget i mange køkkener, kendt for at lave mad hurtigt og sundt. Men ny forskning fra den britiske forbrugerorganisation Which? viser, at det kan blive for “smart” at have en internetforbundet airfryer. Ifølge The Guardian har Which? fundet beviser på, at nogle modeller af airfryere automatisk sender data om brugeren til producentens servere – uden brugernes viden.
Tre airfryer-modeller fra de kinesiske producenter Xiaomi og Aigostar blev afsløret i at sende personlige data til servere i Kina. Hvad de præcist sender, og hvordan informationerne bliver brugt, er uklart. Ifølge Which? er det typisk oplysninger som brugsmønstre og enhedernes placering, men det kan være svært at gennemskue præcist, hvad der indsamles og til hvilke formål.
Ikke kun airfryere i farezonen
Problemet er ikke begrænset til airfryere. Undersøgelsen afslørede, at flere typer smarte produkter – herunder højttalere og andre køkkenapparater – er udstyret med avancerede sporingsværktøjer fra store tech-firmaer som Google og Facebook. Disse “smarte” højttalere kan fx opsamle data om brugernes stemmekommandoer, præferencer og daglige rutiner og bruge informationerne til målrettet markedsføring.
De britiske datamyndigheder, ICO, arbejder nu på at udvikle nye retningslinjer for smarte produkter for at beskytte forbrugernes data bedre. ICO råder desuden forbrugerne til at være opmærksomme på, hvilke data de tillader delt, og hvordan det gøres. “Det er vigtigt at tage kontrol over sine data og undgå at udlevere mere, end nødvendigt,” udtaler ICO.
Værd at tænke over
Denne opdagelse vækker en vigtig debat om brugen af “smarte” enheder i hverdagen. De fleste forbrugere forventer ikke, at en simpel køkkengadget kan udgøre en risiko for privatlivet. Eksperter anbefaler derfor, at man nøje overvejer, hvilke smarte funktioner man faktisk har brug for – og om det er nødvendigt at forbinde køkkenudstyret til internettet.
Datadelingen understreger, at en opkoblet livsstil også kræver kritisk bevidsthed fra forbrugernes side.