Der kan efterhånden ikke være nogen tvivl. Robotter er kommet for at blive, og for manges vedkommende kommer det til at udgøre forskellen på om deres virksomhed overlever, eller bliver glemt i siden af vejkanten.
Robotternes indtog hos de danske virksomheder, kommer uden tvivl til at betyde at man er nødt til at ændre sine vaner. Som leder er det vigtigt at forstå, at der er en vis frygt forbundet med robotterne – ikke fordi folk frygter at de pludselig går amok (det er der ganske givet nogle der gør), men snarere fordi folk er bange for at blive overflødige.
Hvorvidt du rent faktisk ønsker at overflødiggøre medarbejdere bevidst, eller snarere ønsker at lette arbejdsprocessen uden at lave nedskæringer, er naturligvis i sidste ende op til dig. Men det er vigtigt at være opmærksom på det signal du sender, når der bliver talt om robotter på personalemøderne.
Hvor kan jeg bruge robotterne i min virksomhed?
I første omgang er det primært digitaliserede virksomheder, og virksomheder indenfor produktion der kan nyde godt af robotternes fremmarch. Det vil sige, at robotterne i dag typisk bliver sat ind, for at løse opgaver af en gentagen karakter, eller hvor der er brug for ekstra muskler. Forskningen er dog ekstremt tiltagende, og der er allerede lavet forsøg med robotter der teknisk set er ”levende”. I praksis betyder det at ingen kan vide sig sikre, for forskningen laver nye gennembrud hver eneste dag. Lige præcis derfor, er det vigtigt at sætte sig grundigt ind i vores mekaniske venner, så du altid ved hvordan situationerne skal håndteres. Ét af de områder hvor der forskes allermest, er når det kommer til at give robotter en form for ”intelligens”. Mange spår ligeledes, at der ikke går længe før robotter får situationsfornemmelse, hvilket betyder at de kan varetage langt flere og meget mere avancerede opgaver.
Hvad siger jeg til mine medarbejdere?
Når der skal implementeres nye tiltag i en organisation, kan det ofte resultere i en utryghed blandt medarbejderne. Særligt noget så voldsomt som automatisering. Som nævnt ovenfor, skal du gøre klart for dig selv om dit mål er at skære på de ansatte, eller om det udelukkende er for optimering.
Hvis det er det førstnævnte, er det ofte en god idé at melde klart og ærligt ud, så de medarbejdere der er tilbage, trods alt ved at du er til at stole på. Er det kun for at optimere, så gør det tydeligt at der ikke vil blive beskåret i medarbejderne, men at det udelukkende er for at hjælpe. Det kan ofte være en god idé at invitere medarbejderne indenfor, så de føler at de er inkluderet i processen. Det kan øge trygheden markant, og kan også betyde at medarbejderne pludselig ser værdien i robotterne i deres egen arbejdsdag.
En måde at gøre det på, er ved at tage medarbejdere (eller en håndfuld medarbejdere) med ud, hvis i skal besøge producenten – eller lade dem være med på møderne, hvis disse afholdes hos jer. En grundig oplæring i robotterne gør også situationen mere håndgribelig for de ansatte. Det betyder i princippet at alle fra sekretæren til pedellen bør inkluderes i alt fra rengøring til vedligeholdelse.
Ud over at du naturligvis får flere medarbejdere der er sat ind i tingene, gør det også at de føler sig værdsat, og dermed ikke lige så truet af robotternes herkomst.