EU har indledt to undersøgelser af den kinesiske e-handelsplatform Temu, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
Den finske forbrugerombudsmand deltager i undersøgelsen, hvor Temu mistænkes for at anvende ulovlige metoder til at vildlede og presse folk til at foretage køb. Temu har mere end 92 millioner månedlige brugere i EU.
Netværket af forbrugermyndigheder mistænker Temu for at krænke forbrugerrettighederne ved at anvende:
Falske tilbud
Pres for at foretage køb
Ttvungen gamification
Mangelfulde og vildledende oplysninger
Falske anmeldelser
Skjulte kontaktoplysninger
Temu har nu en måned til at forklare, hvordan de vil rette op på problemerne, skriver det finske medie YLE. Tidligere har Europa-Kommissionen startet sin egen undersøgelse af Temu på baggrund af mistanke om, at platformen ikke gør nok for at forhindre salg af ulovlige produkter.
I en e-mail oplyser Temu, at de er opmærksomme på de bekymringer, som kommissionen har rejst. Virksomheden siger, at de er engageret i tæt samarbejde med de relevante myndighederne for at løse problemerne og sikre overholdelse af EU-lovgivningen.
"Selvom vi har opnået popularitet blandt forbrugerne på relativt kort tid, er vi stadig en meget ung platform – under to år i EU. Vi lærer aktivt og tilpasser os de lokale krav," skriver Temus PR- og kommunikationsrådgiver Michael Falk i e-mailen.
Falk tilføjer, at Temu tror på, at samarbejdet i forbindelse med undersøgelsen vil gavne forbrugerne, forhandlerne og platformen på lang sigt.
Det er langt fra første gang, at Temu er blevet stillet i et negativt lys. Til trods for dette, så oplever den kinesiske platform stadig en stor vækst, da flere og flere vælger at bestille sine varer direkte fra Kina og andre asiatiske lande via Temu.
Det er naturligvis særligt de lave priser, der får kunderne til at strømme til Temu, men mange oplever at blive snydt. Ikke nok med det, så er der flere af produkterne på platformen, der er decideret ulovlige at sælge i EU.