Det japanske tøjmærke Uniqlo har indledt retssager mod den kinesiske fast fashion-forhandler Shein, anklaget for at sælge kopier af Uniqlos ikoniske skuldertaske. Den japanske modegigant Fast Retailing, der ejer både Uniqlo og Theory, hævder, at formen på de "imiterede produkter" fra Shein "tæt ligner" Uniqlos Round Mini Skuldertaske, der gik viralt på TikTok og andre sociale medieplatforme i 2022 og 2023. Det skriver CNN.
Den halvmåneformede taske, båret skråt over skulderen og prissat til blot 20 dollars (knap 140 kr.), blev en sensation og toppede ranglister over de hotteste produkter i første kvartal af 2023. Den enorme popularitet førte imidlertid også til en bølge af kopiprodukter, hvilket fik Uniqlo til at advare om mulige retsskridt på deres hjemmeside.
Søgsmålet mod Shein blev indgivet i Tokyo den 28. december og nævner tre af Sheins operatører - Roadget Business Pte, Fashion Choice Pte og Shein Japan. Kravet er et "omgående ophør af salget af de imiterede produkter og kompensation for skader som følge af salget," ifølge Fast Retailings erklæring.
Erklæringen fastslår desuden, at salget af kopivarer har "betydeligt undermineret kundernes tillid til Uniqlo-mærket og dets produkter." Shein siger, at de i øjeblikket undersøger sagen og respekterer andres intellektuelle ejendomsrettigheder.
Uniqlos skuldertaske blev først populær på TikTok i 2022 og bevarede populariteten gennem 2023 med millioner af visninger på sociale medier. Tasken blev anerkendt i Fast Retailers investorrapport for tredje kvartal af 2023 for at vække "betydelig interesse på sociale medier" og udvide kundebasen, især blandt kvinder og yngre forbrugere.
Den nuværende retssag mod Shein er ikke den første. Tidligere har Shein stået over for retssager for påstået krænkelse af ophavsret og racketeering, og i december blev de sagsøgt af rivalen Temu for påståede ulovlige taktikker for at hindre konkurrence. Striden mellem de to kinesiske e-handelsplatforme fortsætter.