Sæsonen første sne er faldet, og vinteren er lige om hjørnet. Det betyder også, at de lyse timer bliver færre, og at det kræver en ekstra indsats i trafikken.
Landets største medlemsejede forsikringsselskab LB Forsikring advarer nu landets cyklister om at passe ekstra meget på i vintermørket, ikke mindst fordi flere forskellige typer af cyklister færdes på cykelstierne.
I forsikringsselskabet LB Forsikring begynder skadeafdelingen at se tegn på flere højresvingsulykker, der involverer elcykler og de såkaldte speed pedelecs. Det er en ny tendens, og kombineret med vintermørket, kan det give risiko for flere ulykker.
Det skriver LB forsikring i en pressemeddelelse.
’’Flere og flere skadebehandlere melder ind om sager, hvor elcykler er involveret. Vi ser en tendens til flere højresvingsulykker, hvor cyklister bliver ramt af biler, fordi cyklisterne kommer med højere hastighed end bilisterne forventer. Jeg kan godt være bekymret for, at det bliver et endnu større problem her i vintermånederne, hvor det er sværere at orientere sig i mørket,’’ siger Anne Mette Kirkegaard, Vicedirektør i Skade og Jura, LB Forsikring.
Opfordringen til cyklisterne er derfor at være ekstra påpasselige i vintermørket og at huske gode cykellygter, der kan ses på mindst 300 meters afstand.
’’Cyklisterne skal have fokus på sikkerhed. Cyklister har brug for gode kraftige cykellygter, hvis de skal kunne ses af andre trafikanter. Hvis de så ovenikøbet kommer med høj hastighed som et mørkt lyn, fordi de kører på en elcykel, er det endnu sværere for bilisterne at vurdere hastigheden,’’ siger Anne Mette Kirkegaard og tilføjer:
’’Som cyklist er du sårbar i trafikken, og derfor skal du altid være opmærksom, særligt i lyskryds.’’
LB Forsikring har netop gennemført en medlemsundersøgelse, hvor 90 procent af de adspurgte svarer, at de kører med cykellygter. Næsten 40 procent svarer dog også, at det hænder, at de kun kører med én cykellygte, fordi den anden enten mangler batteri, er gået i stykker eller er blevet væk.
“Det er vigtigt, at man cykler med lygter, der lever op til en række sikkerhedsmæssige krav, fordi det sikrer, at man er synlig i trafikken. Bilister og andre trafikanter kan nemlig have svært ved at se en cyklist, der cykler med for dårlige lygter, og disse lygter kan derfor skabe en forkert illusion om, at man er sikker i trafikken”, siger Anne Mette Kirkegaard.
Cykellygter er ikke kun en tryghed på cykelstien og trafikken generelt, men er også lovpligtige. Godt 5 % svarer, at det, der gør dem mest utrygge ved at køre uden cykellygter, er, at det er ulovligt og kan udløse en bøde, fremgår det af undersøgelsen.
“Det er interessant at se, at der er nogle, der er mere nervøse for en bøde end for ikke at blive set af andre trafikanter, hvis de kører uden cykellygter i lygtetændingstiden”, lyder det fra Anne Mette Kirkegaard.
Et godt supplement til godkendte cykellygter, er reflekser. Men hvilke reflekser skal man påføre sig og hvorhenne?
LB Forsikring kommer her med gode råd til en lys og sikker cykelvinter:
Påfør dig beklædning med reflekser på. Det kan fx være en refleksjakke- eller vest, eller et pangfarvet overtræk til cykelhjelm.
Påfør dig løse reflekser til tasken, anklen, jakken mm.
Reflekser til cyklen: En hvid foran, en rød bagpå og to gule på hver pedal, gul refleks i egerne eller hvide reflekterende dæk eller fælgsider.
Gode cykellygter, som nemt kan ses på 300 meters afstand - både forfra og bagfra.
Tjek løbende dine reflekser på tøj og tasker med en lygte. Refleksens funktion bliver nedsat af vådt vejr og tøjvask.
Vær særligt opmærksom i lyskryds og få gerne øjenkontakt med svingende bilister, så du er sikker på, de har øje på dig som cyklist.