Dyt, blink og vrede håndbevægelser.
De fleste bilister har oplevet det, og nu bekræfter en ny undersøgelse, at vejvrede er et udbredt problem i Danmark. Det oplyser GF Forsikring i en pressemeddelelse.
Mere end halvdelen af danske bilister har inden for de seneste tre måneder oplevet aggressiv adfærd på vejene.
Hasarderede overhalinger og tæt kørsel
Ifølge undersøgelsen er det især hasarderede overhalinger, tæt kørsel og langsomme bilister på motorvejen, der får blodtrykket til at stige hos danske bilister.
Martin Rundager, direktør for Skadehjælp i GF Forsikring, er bekymret over udviklingen:
"Det er min klare fornemmelse, at mange skader og uheld kunne være undgået, hvis folk lige trækker vejret og tæller til ti, inden pulsen ryger alt for højt op. For når man bliver irriteret over, hvad alle andre gør i trafikken, fjerner det fokus fra det, det egentligt handler om: At køre bil, når man kører bil."
Vil ikke tale om det
Selvom over halvdelen har oplevet vrede i trafikken, viser undersøgelsen, at 7 ud af 10 ikke selv mener, at de har udtrykt vrede bag rattet.
Omkring 50 % ville dog påtale det, hvis de kørte med en aggressiv chauffør.
Helle Nielsen, uddelingschef for GF Fonden, mener, at det netop er her, løsningen skal findes:
"Tilsyneladende er der mange, der ikke selv mener, at de bliver vrede i trafikken. Derfor mener jeg, at vi skal blive bedre til at tale med hinanden om problemet, ligesom vi i sin tid lærte at gøre det i forhold til spritkørsel."
Unge bilister viser vejen
Undersøgelsen afslører en tydelig forskel mellem yngre og ældre bilister, når det kommer til vejvrede.
De yngre bilister er oftere opmærksomme på deres egen sindstilstand og travlhed som årsag til irritationen bag rattet.
Omvendt peger de ældre bilister i højere grad på andre trafikanters adfærd som den primære grund til deres frustration.
Denne tilgang hos de unge kan være et positivt eksempel for andre, da en mere selvkritisk tilgang kan bidrage til en mere rolig kørsel.
Undersøgelsen viser, at der er potentiale for forandring, hvis flere bilister bliver bedre til at håndtere deres temperament i trafikken og tale åbent om problemet.
På sigt kan dette føre til færre skader og en mere tryg oplevelse på vejene.