Storebæltsbroen, som er et centralt knudepunkt i dansk vejtrafik, har taget et vigtigt skridt mod øget trafiksikkerhed med aktiveringen af landets første strækningskontrol.
Dette nye system er designet til at måle køretøjers gennemsnitshastighed over en strækning på 17 km, hvilket markant øger risikoen for at modtage en fartbøde, hvis hastighedsgrænserne overskrides.
Det skriver Saphe A/S i en pressemeddelelse.
Ingen advarsel med blitzlys
I modsætning til de traditionelle hastighedskameraer, der kan omgås ved kortvarigt at nedsætte farten, sikrer strækningskontrollen en mere konsekvent overholdelse af hastighedsbegrænsningerne.
Systemet, udstyret med kameraer i begge retninger, registrerer nummerplader og udregner den gennemsnitlige hastighed uden brug af blitz, hvilket eliminerer de umiddelbare påmindelser om at sænke farten.
Ved at fjerne den øjeblikkelige visuelle advarsel opfordres bilisterne til konstant at være opmærksomme på deres hastighed. Overtrædelser vil resultere i en bøde, som sendes direkte til bilistens e-boks.
Løsningen ligger i skærmen
For at hjælpe bilister med at tilpasse sig den nye kontrol har det 'hemmelige våben' mod fartbøder, Saphe, opdateret deres service til at inkludere advarsler om strækningskontrol, hvorfor den kan være guld værd for dig, når du kører over Storebæltsbroen.
Som Premium-bruger hos Saphe kan du se følgende på din skærm (Drive Pro, app eller Apple CarPlay/Android Auto):
Den tilladte hastighed.
Din gennemsnitshastighed.
Hvor langt du er inde i zonen.
"Baseret på erfaringer fra vores europæiske kunder, hvor strækningskontrol er mere udbredt, kan vi konkludere, at denne Premium-funktion er yderst vigtig. Den hjælper brugerne med at opretholde en stabil hastighed uden at køre for langsomt eller for stærkt," siger CEO for Saphe, Freddy Sørensen.