Mange bilister har på et eller andet tidspunkt oplevet at begå en trafikforseelse, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for deres kørselsprivilegier.
Disse overtrædelser varierer fra mindre forseelser som at køre for stærkt til mere alvorlige hændelser som spirituskørsel, og de kan resultere i bøder, klip i kørekortet, eller i værste fald, en fuldstændig fratagelse af kørekortet.
Nogle danskere har måske oplevet selv, at de har fået frataget kørekortet efter en trafikforseelse på en ferie sydpå.
I Danmark og resten af EU har bilister indtil videre kunnet omgå nationale kørselsforbud ved simpelthen at krydse grænserne og fortsætte deres kørsel ufortrødent i et andet EU-medlemsland.
Dette smuthul i lovgivningen har imidlertid været til debat, og nu lader det til, at tiden er inde til en omfattende ændring. Et flertal i Europa-Parlamentet har udtrykt ønske om at håndhæve kørselsforbud på tværs af hele EU, hvilket markerer en potentiel vendepunkt i håndhævelsen af trafikreglerne.
Det skriver DerWesten
Ifølge en rapport fra "Tagesschau" vil denne nye regulering kræve, at medlemslandene tilpasser deres nationale lovgivning til direktivet inden for cirka to år efter en aftale. Dette skridt sigter mod at standardisere straffene for trafikovertrædelser på tværs af unionen, herunder farlig parkering, farlig overhaling, og flugt fra ulykkesstedet.
Mest bemærkelsesværdigt er, at en hastighedsoverskridelse på mere end 30 km/t kan føre til et EU-dækkende kørselsforbud, hvilket bringer de nuværende varierende nationale straffe, som f.eks. i Danmark, Tyskland, Italien og Østrig, på linje med hinanden.
SPD MEP (Medlem i Europa-Parlamentet for det socialistiske og demokratiske parti, Red.) Thomas Rudner har været en af de fremtrædende stemmer i denne debat, argumenterende for nødvendigheden af skærpede regler for at sikre vejsikkerheden. Dog vil implementeringen af disse nye retningslinjer ikke ske over natten. Først skal der forhandles et kompromis mellem EU's medlemsstater, og da der endnu ikke er taget officiel stilling til projektet inden for transportsektoren, og derfor forventes forhandlingerne om de nye færdselsregler at begynde efter valget af et nyt folketing til sommeren.
Denne udvikling signalerer en voksende konsensus om behovet for strengere og mere ensartede trafikregler på tværs af Europa, hvilket potentielt kan lukke det smuthul, der tillader bilister med et kørselsforbud at undgå konsekvenserne ved simpelthen at skifte køreterritorium.