Vejdirektoratet holder løbende øje med hastigheden på motorvejene, og lige nu peger pilen nedad. Danskerne kører langsommere og langsommere.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Trenden startede for alvor i februar 2022, da det blev dyrere at tanke benzin og diesel. Det fik, sammen med den generelle inflation i samfundet, mange danskere til at sænke farten for at spare brændstof. Det resulterede i, at der sidste år blev kørt langsommere end nogensinde før på motorveje med en hastighedsgrænse på 110 og 130 km/t.
I 2023 har den økonomiske udvikling gjort det lettere at få enderne til at mødes, men alligevel fortsætter den sparsommelige kørsel. Det viser nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer.
”Vi kan se på tallene, at der fortsat bliver kørt 2-3 km/t langsommere end i årene før prisstigningerne. Så det ser ud til, at de gode vaner har bidt sig fast. Det er glædeligt, hvis de lavere hastigheder er ”new normal” på motorvejen. Når folk sænker hastigheden, er det både godt for den enkeltes pengepung, klimaet og trafiksikkerheden. Mange har nok vænnet sig til at køre langsommere og lært den gode tommelfingerregel om, at hvis du sænker farten med 10 km/t på motorvejen, så skærer du 10 procent af dit brændstofforbrug. Det gælder ved hastigheder på over 100 km/t,” siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik.
Elbiler fylder mere i statistikken
Her med to måneder tilbage af 2023 tegner det til, at vi kan være på vej mod et nyt rekordår for lave hastigheder. Det skyldes dog primært, at de første måneder af 2022 ikke var påvirket af stigende brændstofpriser. Ellers nærmer kurverne sig hinanden for de to år.
Samtidig kan en ny faktor måske begynde at sætte sit præg på hastighedsudviklingen. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at der er ca. 169.000 elbiler i Danmark. Det svarer til 6 pct. af alle personbiler.
”Det er en interessant udvikling for os, der arbejder med trafikstatistik, da det tyder på, at elbilister har en tendens til at holde farten nede for at bruge mindre strøm. Og her er der mest at hente om vinteren, hvor de lave temperaturer kan udfordre elbilernes rækkevidde. Samtidig er disse biler udstyret med moderne teknologi, der løbende fodrer bilisten med data om idealhastighed og de billigste ruter. Den slags er også med til at ”uddanne” folk og gøre dem mere bevidste om, at der faktisk er en sammenhæng mellem den valgte hastighed og brændstofforbruget,” siger Niels Moltved.
Mange parametre i spil
Hastighedstavler og brændstofpriser er ikke det eneste, der har betydning for bilisternes hastighedsvalg på vores veje. Hastigheden påvirkes også af trængslen, vejrliget, omfanget af dagslys og af bilisternes økonomiske formåen. Flere af disse forhold har Vejdirektoratet taget højde for ved at sammenligne de samme strækninger på de samme perioder af året og på tidspunkter, hvor der ikke er trængsel.
Hvis man i øvrigt er interesseret i tips og tricks til, hvordan man kan optimere sin brændstoføkonomi og køre længere på literen, så tjek Vejdirektoratets kampagne ”Spar penge på vejen”, der indeholder ti konkrete sparetips til privatbilister.