En notifikation på telefonen, der får skærmen til at lyse op i mørket, eller måske et grædende barn på bagsædet, der kræver chaufførens øjeblikkelige opmærksomhed.
Meget kan fjerne fokus fra trafikken, og ofte er uopmærksomhed eller utilstrækkelig orientering også en medvirkende årsag, når der sker dødsulykker.
Det viser Vejdirektoratets seneste rapport, ’Dødsulykker 2023’.
Faktisk spillede de to faktorer en rolle i 8 ud af 10 af de dødsulykker, der skete i trafikken i 2023.
"Danmark er et af de sikreste lande i verden - også i forhold til trafikken. Det skal vi holde fast i, og derfor er det også vigtigt hele tiden at arbejde med bilisternes holdninger, så fokus er på vejen. Derudover skal vi have ekstra opmærksomhed på spirituskørsel, for det er ikke acceptabelt, at det stadig fylder så meget i dødsulykkerne," siger transportminister Thomas Danielsen.
Uopmærksomhed i trafikken skyldes ofte en håndholdt mobiltelefon.
Udover at det kan få fatale konsekvenser at benytte mobilen på det forkerte tidspunkt, kan det også give en bøde på 1.500 kroner plus 500 kroner til Offerfonden.
"Trafikanter kommer til at begå fejl trafikken"
I Danmark er der 2,6 dræbte i trafikken pr. 100.000 indbyggere, mens gennemsnittet i EU er på 4,7 dræbte pr. 100.000 indbyggere, fremgår det af rapporten.
I rapporten fremgår det også, hvilke ulykkesfaktorer der har sat deres præg på dødsulykkerne i 2023, altså hvad der har haft en betydning for, at ulykkerne skete.
Noget af det knytter sig til selve trafikanten, mens andre faktorer også knytter sig til vejene, til omgivelserne og til køretøjerne.
”Mange dødsulykker sker, fordi trafikanter kommer til at begå fejl trafikken. Og nu er det jo menneskeligt at fejle, så derfor har vi i Vejdirektoratet også fokus på at indrette vejene, så vi hjælper trafikanterne med at holde opmærksomheden, f.eks. med autoværn eller rumleriller i vejkanten, der kan advare uopmærksomme trafikanter om, at de er ved at forlade deres kørespor,” siger Marianne Foldberg Steffensen, som er afdelingsleder i Vejdirektoratet, og fortsætter:
"Men det får os kun et stykke af vejen. Samtidig bliver vi alle hver især nødt til at blive mere opmærksomme i trafikken. Vi må f.eks. ikke forveksle bilen med dagligstuen derhjemme og tro, at vi også kan spise, drikke og lave alt muligt andet end at køre bil, når vi færdes ude i trafikken."
Udover uopmærksomhed og manglende orientering er det faktorer så som hastighed, chancebetonet kørsel og kørsel i påvirket tilstand, der især har været medvirkende til dødsulykker i 2023.
Trafikanter som har været påvirket af f.eks. spiritus, narkotika eller medicin, har været en ulykkesfaktor i hver fjerde dødsulykke sidste år, hvilket er på niveau med tidligere år.
Vær opmærksom på det, der kan distrahere
Uopmærksomhed og manglende orientering er dog stadig den mest hyppige ulykkesfaktor, og ifølge rapporten har de to faktorer ikke udgjort så stor en andel de seneste 10 år.
Det vigtigste bør altid være at komme helt frem og sikkert hjem, siger Jakob Bøving Arendt, som er adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, i en kommentar til de nye tal.
”Det er bekymrende, at der stadig er mange, der kommer ud for alvorlige ulykker på grund af uopmærksomhed eller manglende orientering. Teknologi som mobiler eller smartwatches må ikke fylde så meget i vores liv, at de tager opmærksomhed fra trafikken, uanset om man er fodgænger, bilist eller cyklist,” siger Jakob Bøving Arendt, inden han tilføjer:
"Samtidig skal man som bilist ikke stole blindt på moderne sikkerhedsudstyr – man har stadigvæk ansvaret for sin egen sikkerhed og andres sikkerhed, når man kører ud ad indkørslen. Selvom vi er nået et stykke vej i forhold til uopmærksomhed og brug af mobiler, er vi ikke i mål. Derfor vil vi stædigt have fokus på dette tema de kommende år."
Marianne Foldberg Steffensen hæfter sig også ved, at moderne personbiler kan være spækket med udstyr, der kan hjælpe trafikanterne med kørslen, også hvis de bliver uopmærksomme.
Men det kan for nogen være svært at overskue og navigere i alle funktionerne, og derfor risikerer det også at fjerne fokus for meget fra trafikken, siger hun.
Undersøgelser tyder på, at bilister desuden risikerer at blive uopmærksomme af de store, interaktive skærme, der findes i nye biler.
”Mobiltelefonen kan nemt gøres håndfri under kørslen i mange biler, men desværre er der også rigtig mange andre ting, der også kan stjæle vores opmærksomhed, og det gælder ikke mindst bilen selv. Der kan komme mange informationer fra bilens egne displays under kørslen, og bilisterne skal derfor sørge for at holde ind til siden, hvis de bliver forstyrret af dem,” siger Marianne Foldberg Steffensen.