Banedanmark og Sund & Bælt er lige nu i fuld gang med at udbygge Kong Frederik IX’s Bro mellem Lolland og Falster med et ekstra jernbanespor.
Det sker ved, at man bygger en ekstra jernbanebro, der skal gå parallelt med den eksisterende bro, så der i fremtiden kommer til at være to jernbanespor til Femern.
Vejdirektoratet hjælper til med den del, der har at gøre med trafikken på vejene. I øjeblikket sker det ved, at det i perioder er nødvendigt at inddrage den ene kørebane for at gøre plads til kraner, hvilket kan give trafikale udfordringer.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
To-tre gange om ugen frem til maj 2024 vil trafikanter derfor blive flyttet fra den ene vognbane til den anden. Dette sker i dagtimerne og kun når der bliver udført arbejde fra den sydlige bro.
En sådan manøvre kaldes for en overledning, og den kan få biltrafikken til at klumpe en smule sammen og give mindre forsinkelser. Overledninger forventes at blive gentaget i hele byggeperioden for den nye jernbanebro.
For cyklister gælder det særlige forhold, at de er henvist til at køre på den nordlige cykelsti, der er dobbeltrettet. Den får man adgang til i rundkørslen ved Guldborgvej og krydset ved Fejøgade.
Vejdirektoratet beklager på forhånd de gener, som arbejdet måtte medføre for trafikanterne.
På Vejdirektoratets trafikkort kan man altid holde sig opdateret om den aktuelle situation på statsvejene og få viden om restriktioner for trafikken, konkrete vejarbejder og øvrige trafikmeldinger.