Ryanair melder ud: Derfor koster håndbagage ekstra

Af: Lucas Andreas

|

17/01/2024

Trafikken
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Ryanairs topchef, Michael O'Leary, har sammen med en alliance af luftfartsselskaber, herunder International Airlines Group, Air France–KLM, EasyJet og Lufthansa, erklæret støtte til standardiseringen af håndbagagereglerne.

Lige nu læser andre også

Ryanair er kendt for at pålægge bøder for forskellige luftfartsforseelser, fra for stor håndbagage til glemt online check-in. Michael O'Leary, direktør i Ryanair, opfordrede også til en standardisering af håndbagage regler på tværs af Europa og hævdede, at en organisation repræsenterende flere store luftfartsselskaber støttede denne bestræbelse.

"Alle flyselskaber under A4E-gruppen i Europa har sagt, at de vil gå sammen og beslutte størrelserne på håndbagage. Ingen af lufthavnene kan håndtere alle de tasker, folk ønsker at medbringe. Hvad skal dimensionen eller vægten være for indtjekningstasker?" sagde han og understregede behovet for klarere retningslinjer for passagererne.

O´leary understreger i en samtale med Mirror at flyselskabet ikke ser gebyrer for håndbagage som en indtægtskilde, men snarere som et middel til at begrænse passagerernes bagagemængde. For øjeblikket tillader Ryanair gratis én lille taske om bord, mens en ekstra taske kræver betaling for prioriteret boarding eller en separat 10 kg check-in mulighed.

O'Leary afviste påstanden om, at gebyrerne var ugyldige, efter en spansk domstol denne uge fastslog, at Ryanair havde ret til at opkræve dem. Han forklarede, "Ja, jeg er sikker. Der er et sikkerhedsspørgsmål i forhold til håndbagage her. Vi opkræver ikke betaling for håndbagage, fordi vi vil have dine penge, vi opkræver betaling for håndbagage, så du rejser med mindre bagage."

På spørgsmålet om eventuelle prisstigninger i år afviste O'Leary dette og forudså samtidig, at britiske lufthavne ville opleve yderligere forstyrrelser denne sommer efter udfordringerne i 2022 og 2023.

Anbefalet til dig