Elcykler har oplevet en bemærkelsesværdig stigning i popularitet med dens tiltrækning til en bred skare af cyklister på tværs af aldre og baggrunde.
Elcyklen er dog ikke færdig med sin udvikling, i hvert fald hvis det står til den tyske ingeniørgigant ZF.
De har på Eurobike-messen i Frankfurt introduceret et nyt og avanceret drivsystem til elcykler, kaldet "ZF Bike Eco System."
Systemet, som blev offentliggjort tidligere på året, er designet til at være både kraftfuldt og kompakt, hvilket gør det ideelt til en bred vifte af elcykeltyper.
Det skriver Chip.
ZF fremhæver selv, at deres system er nemmere at installere sammenlignet med standarddrev, hvilket kan gøre det til et attraktivt valg for cykelproducenter.
Kernen i systemet er "CentriX," en mellemstor motor på kun 2,5 kg, som leverer op til 90 Newtonmeter drejningsmoment.
Motorens størrelse er bemærkelsesværdig kompakt; dem er kun akkurat større end en 0,33 liters sodavandsdåse, hvilket gør den mindre iøjnefaldende end andre motorer på markedet.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Den kompakte CentriX-motor er næppe større end en sodavandsdåse. Foto: ZF
ZF tilbyder motoren i to forskellige ydeevnevarianter: CentriX 90, som passer til kraftfulde cykler som mountainbikes og trekkingcykler, og CentriX 75, der er målrettet grus- og bycykler.
Begge versioner overholder de lovkrav, der gælder for elcykler, med en maksimal kontinuerlig effekt på 250 watt.
Systemets batteri, som er integreret i cyklens stel, fås med kapaciteter på enten 504 eller 765 watttimer, hvilket giver stor fleksibilitet i forhold til rækkevidde og brug.
Betjeningen af systemet kan ske enten via ZF's "Core Controller," der er monteret i cyklens stel, eller via en 2,8-tommer touchskærm på styret. Brugere kan også tilslutte deres smartphones via Bluetooth for at få adgang til data, navigation og opladning af enheder.