Sagen kan få store konsekvenser for både bilejere og bilindustriens fremtidige standarder.
Lige nu læser andre
Et teknologiløfte fra 2016 er ved at indhente Tesla.
En domstolsafgørelse kan nu tvinge elbilgiganten til at opgradere millioner af biler – eller betale en regning i milliardklassen.
Tesla skal levere det, de lovede

Ifølge Connery, har en dommer afgjort, at Tesla skal opgradere eller kompensere ejere af ældre biler, hvor teknologien ikke matcher løfterne om fuld selvkørsel.
Sagen stammer fra 2016

I 2016 hævdede Tesla, at alle biler fremover ville have hardware klar til fuld autonomi.
Det viste sig ikke at holde stik.
Musk lovede “robotaxier”

Elon Musk gentog løftet i årene efter:
Tesla-ejere skulle få en softwareopdatering, der gjorde bilen fuldt selvkørende – uden behov for menneskelig indgriben.
Teknologien halter stadig

Læs også
Næsten 10 år senere er målet endnu ikke nået.
HW3-computeren, som sidder i millioner af Teslaer, er ikke stærk nok til opgaven.
Musk indrømmede fejlen i januar

I starten af 2024 erkendte Elon Musk offentligt:
HW3 kan ikke understøtte fuld autonomi uden opsyn – siger Musk, ifølge Connery.
Hvad betyder dommen konkret?

Tesla skal:
-
Udskifte computeren i op mod 4 millioner biler
Eller -
Betale kompensation til ejerne
En regning i milliardklassen

Læs også
Connery skriver, at der ifølge branchevurderinger offentliggjort af International Business Times, kan en opgradering koste Tesla op mod 70 milliarder kroner.
Beløbet dækker både hardware, arbejdskraft og logistik.
Kompliceret kompensation

Det er uklart, hvordan kompensationen skal beregnes.
Især for kunder, der betalte for Full Self-Driving for flere år siden, rejser det spørgsmål om retfærdighed.
Tesla risikerer mere end penge

Hvis sagen ikke håndteres korrekt, kan det udløse:
-
Flere søgsmål
-
Et tillidsproblem for Tesla som teknologivirksomhed
Globalt problem

Læs også
Biler med HW3 er solgt over hele verden, og sagen har derfor global betydning for Teslas omdømme og fremtidige forretning.
Konklusion

Teslas teknologiløfter bliver nu vejet og fundet for lette.
Dommen kan få vidtrækkende konsekvenser – både økonomisk og strategisk – for verdens mest kendte elbilproducent.