51-årige Birgitte raser mod Rema 1000: "Jeg synes, de er luskede"

Udland
Genrefoto: Google Street View
Birgitte er bestemt ikke tilfreds med måden, Rema 1000 opererer på.

Lige nu læser andre også

Rema 1000 i Norge har igen fået forbrugernes vrede at føle.

En ny prispolitik på kyllingelårfilet har fået kunder til at føle sig vildledt, og flere anklager butikskæden for at udnytte kunderne økonomisk.

En af de utilfredse kunder er 51-årige Birgitte Espenes Ludvigsen, og hun lægger ikke fingre imellem, når det kommer til hendes frustrationer over kæden:

"Jeg synes, de er luskede. Og det er os forbrugere, der taber. Kæderne og de rige familier, der ejer dem, river til," siger hun, efter hun for nylig opdagede, at en prisnedsættelse på kyllingelårfilet faktisk gemte på en skjult prisstigning.

Sådan skriver Nettavisen.

Tidligere på året var Rema 1000's pris på kyllingelårfilet 79,10 norske kroner.

Pludselig valgte kæden dog at hæve prisen på produktet betydeligt, samtidig med at de tilbød 20.000 kunder en personlig prisnedsættelse på produktet.

Prisnedsættelsen lyder dog sjovere, end den var - for prisen var stadig højere end før prisstigningen - nemlig 79,20 kroner.

Forbrugerrådet har kaldt Rema 1000's 'trick' for vildledende, og det har det norske forbrugertilsyn erklæret sig enig i.

Underdirektør Marit Evensen fra Forbrugertilsynet forklarer, at prisjusteringer som denne potentielt være ulovlige:

"Hvis prisen på en vare er fastsat, og så straks tilbydes en personlig prisnedsættelse på den konkrete vare umiddelbart efterfølgende, så kan dette efter en konkret vurdering være vildledende og derfor forbudt," siger hun.

Tilbuddet er ophørt

Nu, hvor den personlige prisnedsættelse er udløbet, er prisen på kyllingelårfilet igen 79,10 kroner. Derfor står det klart, at kunderne betalte mere for produktet under kampagnen.

På trods af kritikken hævder Rema 1000, at de følger loven og reglerne, og de har nu kontaktet det norske forbrugertilsyn for at få vejledning omkring, hvordan de skal operere i fremtiden:

"Vi kan ikke sige noget om fremtidige priser, da der vil være et brud på konkurrenceloven, men vi i Rema 1000 skal altid holde os inden for de gældende love og regler, og vil derfor lave ændringer i vores rutiner for at forhindre lignende situationer," lyder det fra kædens salgs- og marketingdirektør, Pia Mellbye.

Anbefalet til dig