7-Eleven i Sverige har besluttet at tage et markant skridt mod en sundere og mere bæredygtig fremtid ved gradvist at udfase salget af cigaretter.
Det sker i et initiativ, der skal træde fuldt i kraft i 2026, hvilket markerer en betydelig ændring i kædens forretningsstrategi og spejler en stigende bevidsthed om sundhedsrisici og miljømæssige bekymringer forbundet med tobaksprodukter.
Anna Wallenberg, administrerende direktør for Reitan Convenience Sweden, som styrer 7-Eleven i Sverige, udtalte til svenske Expressen: "Vi vil arbejde for, at produkterne forsvinder fra markedet. Risiciene ved tobaksrygning er velkendte, både når det kommer til sundhedsrisici men også miljøbelastning og arbejdsforhold i produktionen."
Beslutningen kommer som en del af en større strategi om at fokusere på sundere og mere bæredygtige produkter i butikkernes sortiment.
Planen indebærer, at 7-Eleven ikke vil indkøbe flere tobaksprodukter fra 2026, og på længere sigt vil kæden stoppe salget helt.
Gælder 185 butikker
Ændringen vil utvivlsomt påvirke rygerne, der regelmæssigt frekventerer kædens mange butikker, især da 7-Eleven har en betydelig tilstedeværelse i Sverige med 185 butikker, mange af dem strategisk placeret ved knudepunkter, hvor folk ofte er på farten.
Indtil videre er der ingen officielle meldinger om lignende ændringer i 7-Eleven's operationer i Danmark, men et sådant tiltag i Sverige kunne potentielt bane vejen for lignende ændringer andre steder. Rygere i Danmark og andre lande, hvor 7-Eleven opererer, vil utvivlsomt følge nøje med i denne udvikling, da det kunne signalere bredere ændringer i tilgængeligheden af tobaksprodukter på tværs af detailhandlen.